Metropolia-ammatikorkeakoulun kirjaston asiakaskysely ja käyttäjäprofiilien kartoitus
Aaltonen, Joni (2014)
Aaltonen, Joni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102114861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102114861
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena tehtiin asiakaskysely kaikille Metropolia- ammattikorkeakoulun opiskelijoille kirjastosta ja sen palveluista ja muodostaa tuloksista käyttäjäprofiileita. Opin-näytetyö tehtiin yhteistyössä Päivi Kumarin ja Satu Pyhtilän kanssa, jotka ovat Metropolian informaatikkoja eli kirjaston henkilökunnan jäseniä.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Opiskelijoille lähetettiin Internetissä tehtävä kyselylomake, joka keräsi kaikkiaan 111 kappaletta vastauksia yli 16 000 opiskelijasta. Vastauksista saatiin tietoa mm. opiskelijoiden kirjastopalveluiden käytöstä ja arvostuksen kohteista. Tuloksista muodostettiin käyttäjäprofiilit, jotka oli jaettu koulutusaloihin: sosiaali- ja terveysala, tekniikka, liiketalous ja kulttuuri.
Tuloksista selvisi, että opiskelijat arvostavat kirjaston aineiston nopeasti ja helposti saatavuutta ja itsepalvelua. Suurin osa oli tyytyväisiä kirjastopalveluiden nykytilaan ja perehdytystä kirjastopalveluiden käyttöön on saatu hyvin. Käyttäjäprofiilit olivat puolestaan samankaltaisia ja koulutusalojen välillä ei ole juurikaan eroa kirjastopalveluiden käytössä. Kehittämisehdotuksia tuli jonkun verran opiskelijoilta. Haluttiin isompia tiloja kirjastoon, enemmän teoksia ja tiedonhaun perehdyttämistä myös opintojen loppupuolella. Metropolia voisi ottaa nämä mielipiteet huomioon tulevaisuudessa kun kirjastoja ja sen palveluita kehitetään.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Opiskelijoille lähetettiin Internetissä tehtävä kyselylomake, joka keräsi kaikkiaan 111 kappaletta vastauksia yli 16 000 opiskelijasta. Vastauksista saatiin tietoa mm. opiskelijoiden kirjastopalveluiden käytöstä ja arvostuksen kohteista. Tuloksista muodostettiin käyttäjäprofiilit, jotka oli jaettu koulutusaloihin: sosiaali- ja terveysala, tekniikka, liiketalous ja kulttuuri.
Tuloksista selvisi, että opiskelijat arvostavat kirjaston aineiston nopeasti ja helposti saatavuutta ja itsepalvelua. Suurin osa oli tyytyväisiä kirjastopalveluiden nykytilaan ja perehdytystä kirjastopalveluiden käyttöön on saatu hyvin. Käyttäjäprofiilit olivat puolestaan samankaltaisia ja koulutusalojen välillä ei ole juurikaan eroa kirjastopalveluiden käytössä. Kehittämisehdotuksia tuli jonkun verran opiskelijoilta. Haluttiin isompia tiloja kirjastoon, enemmän teoksia ja tiedonhaun perehdyttämistä myös opintojen loppupuolella. Metropolia voisi ottaa nämä mielipiteet huomioon tulevaisuudessa kun kirjastoja ja sen palveluita kehitetään.