Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Lasten lukemaan innostaminen Suomen ja Uuden-Seelannin kirjastoissa
Jalonen, Elina (2014)
Jalonen, Elina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110115138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110115138
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee lasten lukemaan innostamista ja sen eroavuuksia suoma- laisissa ja uusiseelantilaisissa kirjastoissa. Suoritin opintoihini kuuluvan työharjoittelun Uudessa-Seelannissa ja halusin hyödyntää harjoittelukokemuksiani myös opinnäytetyössäni. Tutkimusta varten haastattelin viittä lastenkirjastotyön ammattilaista Suomessa ja kuutta Uudessa-Seelannissa. Näiden yhdentoista haastattelun perusteella tavoitteena oli selvittää, minkälaisia eroavaisuuksia lasten lukemaan innostamisen menetelmissä on Suomen ja Uuden-Seelannin kirjastoissa. Tavoitteenani oli selvittää, minkälaiset mahdollisuudet kirjastoilla on hankkia resursseja lastenkirjastotyöhön ja mitkä lukemaan innostamisen menetelmät kuluttavat eniten resursseja. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten lasten lukemaan innostamiseen ja lastenkirjastotyöhön suhtaudutaan Suomen ja Uuden-Seelannin kirjastoissa sekä millaista koulutusta lastenkirjastotyöntekijän on mahdollista saada.
Tutkimusta varten tehdyissä teemahaastatteluissa selvisi, että itse lukemaan innostamisen menetelmät ovat sekä Suomessa että Uudessa-Seelannissa pitkälti samanlaiset. Huolimatta siitä, että itse lukemaan innostamisen menetelmät ovat kummassakin maassa suurimmaksi osaksi samanlaisia, erojakin löytyy. Suurimmat erot Suomen ja Uuden-Seelannin välillä ovat lukemaan innostamisen menetelmien toteuttamisessa sekä lastenkirjastotyöhön käytettävissä olevissa resursseissa. Tutkimusta varten tehdyissä haastatteluissa kävi ilmi, että Uudessa-Seelannissa lukemaan innostamisen menetelmiin panostetaan eniten kesäaikana, jolloin lapset eivät ole koulussa. Suomessa kirjastot hiljenevät kesäaikana, ja suurin osa lapsille suunnattu ohjelma jatkuu vasta syksyllä koulujen alettua. Lisäksi Uusi-Seelanti hankkii lisäresursseja keinoin, joita Suomessa ei käytetä, kuten vapaaehtoisten ja kaupallisten sponsoreiden avustuksella. Suomen eduksi erottui laaja kouluyhteistyö, jollaista Uudessa-Seelannissa ei ole. Uudessa-Seelannissa panostetaan kouluyhteistyön sijaan koulukirjastoihin.
Tutkimusta varten tehdyissä teemahaastatteluissa selvisi, että itse lukemaan innostamisen menetelmät ovat sekä Suomessa että Uudessa-Seelannissa pitkälti samanlaiset. Huolimatta siitä, että itse lukemaan innostamisen menetelmät ovat kummassakin maassa suurimmaksi osaksi samanlaisia, erojakin löytyy. Suurimmat erot Suomen ja Uuden-Seelannin välillä ovat lukemaan innostamisen menetelmien toteuttamisessa sekä lastenkirjastotyöhön käytettävissä olevissa resursseissa. Tutkimusta varten tehdyissä haastatteluissa kävi ilmi, että Uudessa-Seelannissa lukemaan innostamisen menetelmiin panostetaan eniten kesäaikana, jolloin lapset eivät ole koulussa. Suomessa kirjastot hiljenevät kesäaikana, ja suurin osa lapsille suunnattu ohjelma jatkuu vasta syksyllä koulujen alettua. Lisäksi Uusi-Seelanti hankkii lisäresursseja keinoin, joita Suomessa ei käytetä, kuten vapaaehtoisten ja kaupallisten sponsoreiden avustuksella. Suomen eduksi erottui laaja kouluyhteistyö, jollaista Uudessa-Seelannissa ei ole. Uudessa-Seelannissa panostetaan kouluyhteistyön sijaan koulukirjastoihin.