Saksaan suuntautuvien patikkamatkojen markkinointi suomalaisille matkailijoille
Riippi, Sonja (2014)
Riippi, Sonja
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110415225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110415225
Tiivistelmä
Saksassa patikointi on erittäin suosittu harrastus kaikenikäisille ja patikointiin liittyvät palvelut ovat myös hyvin kehittyneitä. Suomessa patikointi mielletään ennemmin Lapissa tehtäväksi erävaellukseksi luonnon keskellä. Tavoitteena on selvittää, millaisena patikkamatkakohteena suomalaiset näkevät Saksan ja sen perusteella pohtia, miten Saksan patikointimahdollisuudet tuodaan parhaiten esille suomalaiselle kohdeyleisölle. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Saksan Matkailutoimisto.
Tutkimuksen suunnittelu alkoi helmikuussa 2014 ja jatkui keväällä teoriaosuuden kirjoittamisella. Patikointimatkailusta esitellään tarkemmin matkailun trendejä, suomalaisen patikkamatkailijan profiilia ja Saksaa patikkamatkakohteena. Matkailumarkkinoinnissa keskitytään tarkemmin viestin sisältöön ja verkkomarkkinointiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta patikoinnin harrastajaa, joista kaksi täytti avoimen kyselylomakkeen, ja lisäksi kahta suomalaista aktiivimatkojen matkanjärjestäjää sekä yhtä Saksassa toimivaa suomalaista majoitusyrittäjää. Aineisto kerättiin kesä–elokuussa 2014, jonka jälkeen se litteroitiin, analysoitiin ja tulosten pohjalta esitetään kehittämisehdotuksia. Opinnäytetyö palautettiin arvioitavaksi ja toimitettiin toimeksiantajalle lokakuussa.
Tutkimus osoitti, että suomalaiset arvostavat saksalaisessa patikkakulttuurissa ennen kaikkea hyviä ravintola- ja majoituspalveluita patikkareittien varrella. Patikkamatkailijat ovat kiinnostuneita myös omasta hyvinvoinnistaan, ja Saksan maisemat miellyttävät. Patikointiin Saksassa keskittyvä televisio-ohjelma tavoittaisi suuren yleisön ja mainos Latu & Polku -lehdessä saavuttaisi retkeilijät ja harrastajat. Suomenkielinen patikkamatkailu-portaali tarjoaisi patikointiin liittyvän tiedon ja palvelun samalla sivustolla ja siitä olisi hyötyä niin omatoimi- kuin ryhmämatkailijallekin.
Tutkimuksen suunnittelu alkoi helmikuussa 2014 ja jatkui keväällä teoriaosuuden kirjoittamisella. Patikointimatkailusta esitellään tarkemmin matkailun trendejä, suomalaisen patikkamatkailijan profiilia ja Saksaa patikkamatkakohteena. Matkailumarkkinoinnissa keskitytään tarkemmin viestin sisältöön ja verkkomarkkinointiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta patikoinnin harrastajaa, joista kaksi täytti avoimen kyselylomakkeen, ja lisäksi kahta suomalaista aktiivimatkojen matkanjärjestäjää sekä yhtä Saksassa toimivaa suomalaista majoitusyrittäjää. Aineisto kerättiin kesä–elokuussa 2014, jonka jälkeen se litteroitiin, analysoitiin ja tulosten pohjalta esitetään kehittämisehdotuksia. Opinnäytetyö palautettiin arvioitavaksi ja toimitettiin toimeksiantajalle lokakuussa.
Tutkimus osoitti, että suomalaiset arvostavat saksalaisessa patikkakulttuurissa ennen kaikkea hyviä ravintola- ja majoituspalveluita patikkareittien varrella. Patikkamatkailijat ovat kiinnostuneita myös omasta hyvinvoinnistaan, ja Saksan maisemat miellyttävät. Patikointiin Saksassa keskittyvä televisio-ohjelma tavoittaisi suuren yleisön ja mainos Latu & Polku -lehdessä saavuttaisi retkeilijät ja harrastajat. Suomenkielinen patikkamatkailu-portaali tarjoaisi patikointiin liittyvän tiedon ja palvelun samalla sivustolla ja siitä olisi hyötyä niin omatoimi- kuin ryhmämatkailijallekin.