Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Kertaus on opintojen äiti : Lääkehoidon opetuksen riittävyys kätilökoulutuksessa opiskelijoiden kokemana
Aaltonen, Sanna (2012)
Aaltonen, Sanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515244
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka lääkehoitoa opetetaan ja opit-tua varmistetaan ammattikorkeakoulussa sairaanhoitaja- ja kätilöryhmillä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten kätilöopiskelijat kokevat hallitsevansa lääkehoidon osa-alueet ja millaisia kehittämisehdotuksia heillä olisi lääkehoidon opetukseen. Kehittämistehtävänä oli tuottaa suositukset kätilökoulutuksen lääkehoidon ja siihen liittyvien oppiaineiden opetuksen kehittämiseen tulevaisuudessa. Kehittämistehtävän tavoitteena oli tuoda tietoisuuteen kätilöopiskelijoiden kokemuksia lääkehoidon opetuksen riittävyydestä ja kattavuudesta. Opinnäytetyön tutkimustehtäviä olivat; kokevatko kätilöopiskelijat hallitsevansa lääkehoidon turvallisen toteuttamisen, onko lääkehoidollisten oppiaineiden opetus riittävää ammattikorkeakoulussa ja miten lääkehoidon opetusta voidaan kehittää tulevaisuudessa?
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista menetelmää ja avointen kysymysten analysoinnissa sisällönanalyysia. Tutkimuksesta nousi esille selkeitä kehittämisehdotuksia lääkehoidon opetuksessa. Usea vastaaja toi ilmi, että lääkehoidon opetuksen tulisi olla vuosi vuodelta syventävämpää ja sitä tulisi olla laajemmin koko koulutuksen aikana, eikä vain keskittyen ensimmäisiin vuosiin. Myös lähiopetusta toivottiin lisää lääkehoidon opetuksessa. Sen sijaan lääkelaskennan opetuksen riittävyydestä oltiin eri mieltä.
Noin 62 % vastaajista ilmoitti, että farmakologian opetus on riittämätöntä. Opiskelijoista suurin osa toivoi farmakologian opetusta lisää. Eri vaiheisiin opintoja toivottiin lääkeaineopillista teoriaa laajemmin. Osa vastaajista oli sitä mieltä, että farmakologian opetuksen tulisi olla myöhemmässä vaiheessa opintoja, jotta teoria-asiat hahmottuisivat paremmin lisääntyneen tietotaidon ohella. Vastaajien mielestä myös nestehoidon sekä epiduraalisen- ja kätilötyöhön liittyvän lääkehoidon opetus on ollut vajavaista ja teoria- sekä käytännönopetusta näihin toivottiin lisää. Kokonaisuudessaan lääkehoidon, farmakologian ja anatomian & fysiologian opetuksen kattavuus laajalti koko opintojen ajan oli toiveena monella vastaajalla, jotta lääkehoidon opetus hyödyttäisi paremmin opiskelijoita.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista menetelmää ja avointen kysymysten analysoinnissa sisällönanalyysia. Tutkimuksesta nousi esille selkeitä kehittämisehdotuksia lääkehoidon opetuksessa. Usea vastaaja toi ilmi, että lääkehoidon opetuksen tulisi olla vuosi vuodelta syventävämpää ja sitä tulisi olla laajemmin koko koulutuksen aikana, eikä vain keskittyen ensimmäisiin vuosiin. Myös lähiopetusta toivottiin lisää lääkehoidon opetuksessa. Sen sijaan lääkelaskennan opetuksen riittävyydestä oltiin eri mieltä.
Noin 62 % vastaajista ilmoitti, että farmakologian opetus on riittämätöntä. Opiskelijoista suurin osa toivoi farmakologian opetusta lisää. Eri vaiheisiin opintoja toivottiin lääkeaineopillista teoriaa laajemmin. Osa vastaajista oli sitä mieltä, että farmakologian opetuksen tulisi olla myöhemmässä vaiheessa opintoja, jotta teoria-asiat hahmottuisivat paremmin lisääntyneen tietotaidon ohella. Vastaajien mielestä myös nestehoidon sekä epiduraalisen- ja kätilötyöhön liittyvän lääkehoidon opetus on ollut vajavaista ja teoria- sekä käytännönopetusta näihin toivottiin lisää. Kokonaisuudessaan lääkehoidon, farmakologian ja anatomian & fysiologian opetuksen kattavuus laajalti koko opintojen ajan oli toiveena monella vastaajalla, jotta lääkehoidon opetus hyödyttäisi paremmin opiskelijoita.