Sähköisen liikuntaneuvontapalvelun kehittäminen Motia Oy:n liiketoiminnan pohjaksi
Heino, Jarno (2014)
Heino, Jarno
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515251
Tiivistelmä
Lihavuuden ja sen oheissairauksien yleistymisen aiheuttamat kustannukset asettavat tarpeen ennaltaehkäisevien hoitomuotojen kehittämiselle. Vuosikymmeniä kehitetyt liikuntaneuvontapalvelut ovat osoittaneet, että kohdennetulla elämäntapavalmennuksel-la saavutetaan taloudellisesti kannattavia tuloksia riskiryhmässä. Silti vain puolet Suo-men kunnista tarjoaa liikuntaneuvontaa ja palvelua tarjoavillakin alueilla tavoitetaan vain murto-osa kohderyhmästä.
Opinnäytteen tarkoituksena oli rakentaa Motia Oy:n liiketoiminnan pohjaksi palvelusi-sältö sekä työväline sähköisen liikuntaneuvontapalvelun tarjoamiseen. Palvelun vaikut-tavuuden tuli yltää kasvollisen liikuntaneuvonnan tasolle ja kuntakentän toivottiin kiinnostuvan palvelusta. Näin rakentuva liiketoiminta lisäisi neuvonnan kävijämäärää. Palvelukehityksessä keskityttiin muutosvaiheteoriaan, voimaannuttavaan valmennuksen ja kuntakentästä nouseviin haasteisiin.
Produktin suunnittelu alkoi elokuussa 2011 ja ohjelmointityö syyskuussa 2012. Suunni-telmien mukainen produkti julkaistiin käyttöön tammikuussa 2013. Helmikuussa 2014 asiakkaina oli 13 kuntaa, joista ohjatuille käyttäjille toteutettiin asiakastutkimus.
Liikuntaneuvonta.fi -palvelun asiakkaat ylsivät perinteisten palvelumuotojen asiakkai-den tuloksiin ja 77 % koejakson kunnista jäi maksaviksi asiakkaiksi. Sovelluksen käyttä-jäystävällisyyttä kehitetään ja toimintamallia levitetään uusille toimijoille niin liikuntaneuvonnan kuin muidenkin elämäntapainterventioiden tueksi.
Opinnäytteen tarkoituksena oli rakentaa Motia Oy:n liiketoiminnan pohjaksi palvelusi-sältö sekä työväline sähköisen liikuntaneuvontapalvelun tarjoamiseen. Palvelun vaikut-tavuuden tuli yltää kasvollisen liikuntaneuvonnan tasolle ja kuntakentän toivottiin kiinnostuvan palvelusta. Näin rakentuva liiketoiminta lisäisi neuvonnan kävijämäärää. Palvelukehityksessä keskityttiin muutosvaiheteoriaan, voimaannuttavaan valmennuksen ja kuntakentästä nouseviin haasteisiin.
Produktin suunnittelu alkoi elokuussa 2011 ja ohjelmointityö syyskuussa 2012. Suunni-telmien mukainen produkti julkaistiin käyttöön tammikuussa 2013. Helmikuussa 2014 asiakkaina oli 13 kuntaa, joista ohjatuille käyttäjille toteutettiin asiakastutkimus.
Liikuntaneuvonta.fi -palvelun asiakkaat ylsivät perinteisten palvelumuotojen asiakkai-den tuloksiin ja 77 % koejakson kunnista jäi maksaviksi asiakkaiksi. Sovelluksen käyttä-jäystävällisyyttä kehitetään ja toimintamallia levitetään uusille toimijoille niin liikuntaneuvonnan kuin muidenkin elämäntapainterventioiden tueksi.