Jatkuvuuden hallinta oppilaitoksessa
Kivimäki, Timo (2014)
Kivimäki, Timo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014103015090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014103015090
Tiivistelmä
Tämä kehittämistehtävä toteutettiin toisen asteen oppilaitokseen. Työn tavoitteena oli kehit-tää yksittäisen osaston jatkuvuutta, eli kartoittaa ja luoda työkaluja ja toimintoja keskeytysten varalta. Kehittämistehtävässä keskityttiin sellaisiin jatkuvuuteen liittyviin toimintoihin joihin voidaan vaikuttaa itsenäisesti osaston sisällä.
Työ käsittelee oppilaitoksen toimintaa normaalioloissa eikä työssä tarkastella oppilaitoksen toimintaa poikkeusolojen vallitessa. Työ on myös rajattu niin, ettei siinä oteta kantaa tukitoimintojen vastuulla oleviin toimintoihin kuten tietotekniikan laitteiden ja verkkojen varajärjestelyiden tai muun sellaisen toiminnan järjestelyihin.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimusaineistoa haettiin kirjallisuudesta ja opinnäytetöistä sekä keskustelemalla osaston henkilöstön kanssa eri toimintavaihtoehdoista. Teoreettisena viitekehyksenä toimii jatkuvuussuunnitteluun sekä riskienhallintaan liittyvät teoriat ja työkalut.
Työn tavoitteena oli kartoittaa ongelmakohtia toiminnan jatkuvuuteen liittyen ja kehittää osastolle ensimmäiset työkalut jatkuvuuden parantamiseksi. Koska opetustyö on luonteeltaan hyvin itsenäistä asiantuntijatyötä, työssä korostuu ydinprosessiin liittyvän tiedon kerääminen asiantuntijoilta eli työntekijöiltä organisaatiolle eli työnantajalle.
Kehittämistehtävän tulokset saavutettiin osittain. Mittausten perusteella voidaan sanoa että muutosta parempaan tapahtui, vaikka kaikkia tavoitteita ei saavutettukaan.
Työ käsittelee oppilaitoksen toimintaa normaalioloissa eikä työssä tarkastella oppilaitoksen toimintaa poikkeusolojen vallitessa. Työ on myös rajattu niin, ettei siinä oteta kantaa tukitoimintojen vastuulla oleviin toimintoihin kuten tietotekniikan laitteiden ja verkkojen varajärjestelyiden tai muun sellaisen toiminnan järjestelyihin.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimusaineistoa haettiin kirjallisuudesta ja opinnäytetöistä sekä keskustelemalla osaston henkilöstön kanssa eri toimintavaihtoehdoista. Teoreettisena viitekehyksenä toimii jatkuvuussuunnitteluun sekä riskienhallintaan liittyvät teoriat ja työkalut.
Työn tavoitteena oli kartoittaa ongelmakohtia toiminnan jatkuvuuteen liittyen ja kehittää osastolle ensimmäiset työkalut jatkuvuuden parantamiseksi. Koska opetustyö on luonteeltaan hyvin itsenäistä asiantuntijatyötä, työssä korostuu ydinprosessiin liittyvän tiedon kerääminen asiantuntijoilta eli työntekijöiltä organisaatiolle eli työnantajalle.
Kehittämistehtävän tulokset saavutettiin osittain. Mittausten perusteella voidaan sanoa että muutosta parempaan tapahtui, vaikka kaikkia tavoitteita ei saavutettukaan.