Ruisrockin mobiilisovelluksen hyödyntäminen festivaalin ennakkomarkkinoinnissa : Miksi käyttäjä lataisi sovelluksen jo helmikuussa?
Tahlo, Johanna (2014)
Tahlo, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110715357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110715357
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, voidaanko Ruisrockin mobiilisovelluksesta kehittää festivaalille uusi ennakkomarkkinointikanava. Ruisrockin mobiilisovellusta ei aiemmin ole hyödynnetty festivaalin ennakkomarkkinoinnissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Vantaan Festivaalit Oy.
Lähdeaineistoa kerättiin haastattelemalla mobiili- ja festivaalialan asiantuntijoita sekä Ruisrockin mobiilimarkkinoinnista vastaavaa viestintätiimiä. Uusinta tietoa mobiilisovellusten kehityksestä saatiin asiantuntijahaastattelujen ja artikkeleiden kautta. Ideoita kehitettiin vertailemalla tapahtumien mobiilisovelluksia ja tutustumalla toimiviin mobiilipalveluihin.
Teoriatiedon ja sovellusvertailun pohjalta laadittiin kaksi prototyyppiä, jotka testattiin vuoden 2014 Ruisrockissa kävijöillä. Ensimmäinen prototyyppi oli Ruisrockin leirintään liittyvä mobiilipeli ja toisella prototyypillä testattiin erilaisia sosiaalisia toiminnallisuuksia. Testauksessa pyrittiin luomaan mahdollisimman aitoa käyttäjäkokemusta haastateltaville.
Testauksen tulosten ja teorian perusteella johtopäätöksenä Ruisrockille suositeltiin mobiilisovelluksen ottamista osaksi ennakkomarkkinointia. Ruisrockille laadittiin kolme ratkaisuehdotusta. Ratkaisuehdotusten toteutettavuutta vertailtiin arvioimalla Ruisrockin liiketoiminnallisen tavoitteen toteutumista, käyttäjien sitoutumista, julkaisuaikataulua ja vaadittuja resursseja eri vaihtoehtojen kohdalla. Lopuksi laadittiin suositus sovelluksen jatkokehitystä ja projektin etenemistä varten.
Lähdeaineistoa kerättiin haastattelemalla mobiili- ja festivaalialan asiantuntijoita sekä Ruisrockin mobiilimarkkinoinnista vastaavaa viestintätiimiä. Uusinta tietoa mobiilisovellusten kehityksestä saatiin asiantuntijahaastattelujen ja artikkeleiden kautta. Ideoita kehitettiin vertailemalla tapahtumien mobiilisovelluksia ja tutustumalla toimiviin mobiilipalveluihin.
Teoriatiedon ja sovellusvertailun pohjalta laadittiin kaksi prototyyppiä, jotka testattiin vuoden 2014 Ruisrockissa kävijöillä. Ensimmäinen prototyyppi oli Ruisrockin leirintään liittyvä mobiilipeli ja toisella prototyypillä testattiin erilaisia sosiaalisia toiminnallisuuksia. Testauksessa pyrittiin luomaan mahdollisimman aitoa käyttäjäkokemusta haastateltaville.
Testauksen tulosten ja teorian perusteella johtopäätöksenä Ruisrockille suositeltiin mobiilisovelluksen ottamista osaksi ennakkomarkkinointia. Ruisrockille laadittiin kolme ratkaisuehdotusta. Ratkaisuehdotusten toteutettavuutta vertailtiin arvioimalla Ruisrockin liiketoiminnallisen tavoitteen toteutumista, käyttäjien sitoutumista, julkaisuaikataulua ja vaadittuja resursseja eri vaihtoehtojen kohdalla. Lopuksi laadittiin suositus sovelluksen jatkokehitystä ja projektin etenemistä varten.