Henkilöstön sitouttaminen myynnin alalla : Case Pinklink S.L.
Wahlberg, Noora (2014)
Wahlberg, Noora
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015394
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten henkilöstön sitoutuneisuus vaikuttaa yrityksen tulokseen ja miten esimies pystyy vaikuttamaan tähän. Tavoitteena oli löytää tehokkaita sitouttamiskeinoja vaihtuvuuden vähentämiseksi.
Teoriaosuudessa keskitytään sitoutuneen henkilöstön merkitykseen ja eri sitouttamiskeinoihin. Isomman painoarvon eri sitouttamiskeinoista ovat saaneet työmotivaatio, työtyytyväisyys ja työilmapiiri. Yhdeksi isommaksi näkökulmaksi olen ottanut esimiehen roolin sitouttamisessa. Esimiehen rooli ja toiminta vaikuttavat huomattavasti työntekijöiden työmotivaatioon ja työilmapiiriin, jotka korreloivat suoraan työntekijöiden sitoutumiseen.
Varsinkin telemarkkinointialalla työntekijöiden vaihtuvuus on yleensä korkeaa. Ala tuo omat haasteensa työntekijöiden sitouttamiseen. Opinnäytetyöni tutkimusosassa halusin selvittää, mitkä asiat vaikuttavat työhön sitoutumiseen ja miten vaihtuvuutta pystyttäisiin merkittävästi vähentämään. Avainhenkilöstön, eli tässä tapauksessa parhaimpien myyjien, sitouttaminen on tärkeää. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää case-yrityksen valttikortit ja kehitettävät kohdat sitouttamisessa. Case-yrityksenä opinnäytetyössäni toimi Pinklink S.L..
Tutkimuksessa esille nousivat työntekijöiden mielestä tärkeimmät sitouttamiskeinot. Pohjapalkka ja työsuhde-edut motivoivat työntekijöitä käymään töissä, mutta työilmapiiri ja esimies sekä hänen toimintansa ovat niitä tekijöitä, jotka varsinaisesti sitouttavat työntekijät yritykseen.
Teoriaosuudessa keskitytään sitoutuneen henkilöstön merkitykseen ja eri sitouttamiskeinoihin. Isomman painoarvon eri sitouttamiskeinoista ovat saaneet työmotivaatio, työtyytyväisyys ja työilmapiiri. Yhdeksi isommaksi näkökulmaksi olen ottanut esimiehen roolin sitouttamisessa. Esimiehen rooli ja toiminta vaikuttavat huomattavasti työntekijöiden työmotivaatioon ja työilmapiiriin, jotka korreloivat suoraan työntekijöiden sitoutumiseen.
Varsinkin telemarkkinointialalla työntekijöiden vaihtuvuus on yleensä korkeaa. Ala tuo omat haasteensa työntekijöiden sitouttamiseen. Opinnäytetyöni tutkimusosassa halusin selvittää, mitkä asiat vaikuttavat työhön sitoutumiseen ja miten vaihtuvuutta pystyttäisiin merkittävästi vähentämään. Avainhenkilöstön, eli tässä tapauksessa parhaimpien myyjien, sitouttaminen on tärkeää. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää case-yrityksen valttikortit ja kehitettävät kohdat sitouttamisessa. Case-yrityksenä opinnäytetyössäni toimi Pinklink S.L..
Tutkimuksessa esille nousivat työntekijöiden mielestä tärkeimmät sitouttamiskeinot. Pohjapalkka ja työsuhde-edut motivoivat työntekijöitä käymään töissä, mutta työilmapiiri ja esimies sekä hänen toimintansa ovat niitä tekijöitä, jotka varsinaisesti sitouttavat työntekijät yritykseen.