Varhaiskasvattajien työajan käytön kehittäminen
Moilanen, Outi (2014)
Moilanen, Outi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015397
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa ison, yli 100-paikkaisen päiväkodin henkilökunnan työajan käyttöä Pirkanmaalla. Tutkimus toteutettiin helmi-kesäkuussa 2014 toimintatutkimuksellisena kehittämistyönä yhteistyössä päiväkodin henkilökunnan kanssa. Tutkimuksessa haettiin vastauksia siihen, mihin varhaiskasvattajat käyttävät työaikaansa ja miten varhaiskasvattajien työajan käyttöä voidaan kehittää varhaiskasvatuksen työyhteisössä. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää keinoja työajanhallintaan, työ-ajan käytön ja työn hallitsemiseksi. Tavoitteena oli saada varhaiskasvattajien aika kohdentumaan tavoitteellisen varhaiskasvatuksen toteuttamiseen.
Tutkimuksessa käytettiin varhaiskasvattajien työajan käytön kartoittamiseen suunniteltuja aikapäiväkirjoja. Aikapäiväkirjojen materiaali analysoitiin sekä laadullisesti sisällönanalyysillä että määrällisesti Excel-ohjelman avulla. Päiväkodin varhaiskasvattajille pidettiin lisäksi erilaisia keskustelufoorumeita, joista saatu kirjallinen ja suullinen materiaali analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen mukaan varhaiskasvattajat käyttävät suurimman osan ajastaan lasten hoitoon, kasvatukseen ja opetukseen. Suunnitellun, tavoitteellisen toiminnan osuus on tästä ajasta kuitenkin vain murto-osa. Tutkimuksen mukaan varhaiskasvattajat tekevät myös paljon samanaikaista, päällekkäistä työtä työpäivän aikana. Tutkimuksen mukaan päällekkäistä työtä ja työn keskeytyksiä voidaan kuitenkin vähentää, jos työntekijät sitä itse haluavat ja siihen keskittyvät. Ajankäytön kehittämisen keinot liittyvät puolestaan pitkälti oman työnkuvan ja substanssin hallintaan. Varhaiskasvattajien työajankäytön kehittämisessä oleellisimpia asioita ovat tutkimuksen mukaan toiminnan priorisointi perustyön tekemiseen, tavoitteelliseen toimintaan ja ajankäyttöön. Toimintaa pitää suunnata perushoitoon, aikuisen läsnäoloon, lasten osallisuuteen, ajan antamiseen, liian karsimiseen sekä tavoitteelliseen ja suunnitelmalliseen toimintaan.
Tämän tutkimuksen perusteella kehittämistyössä yhteinen keskustelu ja reflektointi eri ammattiryhmien kesken ovat oleellisia. Varhaiskasvatuksessa ajankäyttöä pitää suunni-tella, jotta kiire ei arjessa yllätä. Varhaiskasvattajien perustyö pitää priorisoida ja työnkuvat pitää olla selkeät. Toiminnan kehittäminen vaatii yhteisten sopimusten ja pelisääntöjen laatimista, missä tarvitaan myös päiväkodin johtajaa selkeyttämään toimenkuvia, priorisoimaan toimintaa ja luomaan yhteisiä pelisääntöjä.
Tutkimuksessa käytettiin varhaiskasvattajien työajan käytön kartoittamiseen suunniteltuja aikapäiväkirjoja. Aikapäiväkirjojen materiaali analysoitiin sekä laadullisesti sisällönanalyysillä että määrällisesti Excel-ohjelman avulla. Päiväkodin varhaiskasvattajille pidettiin lisäksi erilaisia keskustelufoorumeita, joista saatu kirjallinen ja suullinen materiaali analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen mukaan varhaiskasvattajat käyttävät suurimman osan ajastaan lasten hoitoon, kasvatukseen ja opetukseen. Suunnitellun, tavoitteellisen toiminnan osuus on tästä ajasta kuitenkin vain murto-osa. Tutkimuksen mukaan varhaiskasvattajat tekevät myös paljon samanaikaista, päällekkäistä työtä työpäivän aikana. Tutkimuksen mukaan päällekkäistä työtä ja työn keskeytyksiä voidaan kuitenkin vähentää, jos työntekijät sitä itse haluavat ja siihen keskittyvät. Ajankäytön kehittämisen keinot liittyvät puolestaan pitkälti oman työnkuvan ja substanssin hallintaan. Varhaiskasvattajien työajankäytön kehittämisessä oleellisimpia asioita ovat tutkimuksen mukaan toiminnan priorisointi perustyön tekemiseen, tavoitteelliseen toimintaan ja ajankäyttöön. Toimintaa pitää suunnata perushoitoon, aikuisen läsnäoloon, lasten osallisuuteen, ajan antamiseen, liian karsimiseen sekä tavoitteelliseen ja suunnitelmalliseen toimintaan.
Tämän tutkimuksen perusteella kehittämistyössä yhteinen keskustelu ja reflektointi eri ammattiryhmien kesken ovat oleellisia. Varhaiskasvatuksessa ajankäyttöä pitää suunni-tella, jotta kiire ei arjessa yllätä. Varhaiskasvattajien perustyö pitää priorisoida ja työnkuvat pitää olla selkeät. Toiminnan kehittäminen vaatii yhteisten sopimusten ja pelisääntöjen laatimista, missä tarvitaan myös päiväkodin johtajaa selkeyttämään toimenkuvia, priorisoimaan toimintaa ja luomaan yhteisiä pelisääntöjä.