Tulevaisuuden asiakastarpeet Helsingin varhaiskasvatuspalveluissa
Lumilahti, Katja (2014)
Lumilahti, Katja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111115475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111115475
Tiivistelmä
Yhteiskunnan muutostilasta johtuen asiakkaiden tarpeet muuttuvat. Jos asiakkaiden tarpeita ennakoidaan, palvelut voidaan tuottaa vastaamaan paremmin asiakkaan tarpeita ja samalla vaikutetaan myös laatuun sekä palvelun tehokkuuteen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisena haastateltavat näkevät varhaiskasvatuspalveluiden tulevaisuuden asiakastarpeet sekä kartoittaa, minkälaisia mahdollisuuksia ja uhkia varhaiskasvatuspalveluihin nähdään kohdistuvan tulevaisuudessa.
Aineisto kerättiin haastattelemalla yhteensä kuutta Helsingin varhaiskasvatuspalveluiden asiakasta ja työntekijää. Haastattelut koostuivat avoimista kysymyksistä ja niitä täydentävistä lisäkysymyksistä. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysi menetelmällä.
Tulokset osoittavat, että keskeisimpiä tulevaisuuden asiakastarpeita ovat joustavammat ja monimuotoisemmat varhaiskasvatuspalvelut. Erikoistuneiden varhaiskasvatuspalveluiden uskottiin lisäävän kysyntää tulevaisuudessa. Erityisen tuen tarpeiden ja monikulttuurisuuden nähtiin lisääntyvän ja korostuvan yhä enemmän eri varhaiskasvatusalueilla sekä lisäävän alueellisia eroja asiakkaiden tarpeissa. Alle kouluikäisten lasten mediakasvatuksen tarpeen nähtiin kasvavan teknologian kehityksen myötä. Yleisesti ottaen varhaiskasvatuspalveluiden kysynnän nähtiin lisääntyvän tulevaisuudessa Helsinkiin suuntautuvan muuttoliikkeen vuoksi. Varhaiskasvatuspalveluiden mahdollisuuksiksi nähtiin uudistuva varhaiskasvatuslaki, ammattitaitoinen ja osaava henkilöstö sekä uudenlaiset teknologiset ratkaisut. Arvojen ja työelämän muutoksissa nähtiin myös mahdollisuuksia. Keskeisimmiksi uhkiksi nousivat lapsen sosiaalisten- ja vuorovaikutustaitojen heikentyminen ja leikin väheneminen. Uhkia nähtiin myös perheiden sosiaalisen hyvinvoinnin vähenemisessä, työvoimapulassa ja vallitsevassa taloustilanteessa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että yhteiskunnan sosiaaliset, taloudelliset, teknologiset ja ekologiset muutokset muokkaavat asiakkaiden tarpeita. Toimintaympäristön muutosten huomioiminen on tärkeää palveluja kehitettäessä, jotta resurssit voidaan kohdentaa tehokkaasti ja palvelut suunnitella vastaamaan asiakkaiden keskeisiä tarpeita.
Aineisto kerättiin haastattelemalla yhteensä kuutta Helsingin varhaiskasvatuspalveluiden asiakasta ja työntekijää. Haastattelut koostuivat avoimista kysymyksistä ja niitä täydentävistä lisäkysymyksistä. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysi menetelmällä.
Tulokset osoittavat, että keskeisimpiä tulevaisuuden asiakastarpeita ovat joustavammat ja monimuotoisemmat varhaiskasvatuspalvelut. Erikoistuneiden varhaiskasvatuspalveluiden uskottiin lisäävän kysyntää tulevaisuudessa. Erityisen tuen tarpeiden ja monikulttuurisuuden nähtiin lisääntyvän ja korostuvan yhä enemmän eri varhaiskasvatusalueilla sekä lisäävän alueellisia eroja asiakkaiden tarpeissa. Alle kouluikäisten lasten mediakasvatuksen tarpeen nähtiin kasvavan teknologian kehityksen myötä. Yleisesti ottaen varhaiskasvatuspalveluiden kysynnän nähtiin lisääntyvän tulevaisuudessa Helsinkiin suuntautuvan muuttoliikkeen vuoksi. Varhaiskasvatuspalveluiden mahdollisuuksiksi nähtiin uudistuva varhaiskasvatuslaki, ammattitaitoinen ja osaava henkilöstö sekä uudenlaiset teknologiset ratkaisut. Arvojen ja työelämän muutoksissa nähtiin myös mahdollisuuksia. Keskeisimmiksi uhkiksi nousivat lapsen sosiaalisten- ja vuorovaikutustaitojen heikentyminen ja leikin väheneminen. Uhkia nähtiin myös perheiden sosiaalisen hyvinvoinnin vähenemisessä, työvoimapulassa ja vallitsevassa taloustilanteessa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että yhteiskunnan sosiaaliset, taloudelliset, teknologiset ja ekologiset muutokset muokkaavat asiakkaiden tarpeita. Toimintaympäristön muutosten huomioiminen on tärkeää palveluja kehitettäessä, jotta resurssit voidaan kohdentaa tehokkaasti ja palvelut suunnitella vastaamaan asiakkaiden keskeisiä tarpeita.