Oikeusministerio.fi -verkkosivuston käyttäjäkysely 2014
Marttinen, Viivi (2014)
Marttinen, Viivi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215515
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää oikeusministeriön uudistetun oi-keusministerio.fi-verkkosivuston käyttäjätyytyväisyyttä ja kartoittaa sivuston niin toi-mivia, kuin toimimattomia osa-alueita. Tutkimus tehtiin toimeksiantona oikeusminis-teriön viestintäosastolle vuoden 2014 touko-kesäkuussa.
Tutkimusmetodina on käytetty verkossa toteutettua kyselytutkimusta, joka perustui niin aiempiin vastaaviin kyselyihin ja viestintäosaston toiveisiin, kuin tämän tutkimuk-sen tutkimuskysymyksiinkin. Kyselylomakkeesta tehtiin mahdollisimman tiivis ja no-peasti täytettävä vastaajamäärän maksimoimiseksi, kuitenkin antaen vastaajille mahdol-lisuus tuoda mielipiteensä esille kahden avoimen kysymyksen kautta. Tutkimus on ra-jattu koskemaan vain sivuston teknisiä ominaisuuksia, ulkoasua ja miellyttävyyttä käyt-täjän näkökulmasta syventymättä sivuston sisältöön muuten, kuin ymmärrettävyyden näkökulmasta.
Tietoperusta on koottu juuri tätä tutkimusta ajatellen, ja siinä tuodaan vahvasti esille miten oikeusministeriö viestii sen verkkosivuilla, ja kuinka tietyt lait ja säädökset kos-kettavat oikeusministeriön sidosryhmäviestintää verkossa.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että suurin osa vastaajista on tyytyväisiä sivustoon. Kiitos-ta saivat muun muassa sivuston selkeä ja raikas ulkoasu, sekä sivuston luotettavuus. Parannusta kaivattiin sivuston hakutoimintoihin – erityisesti pikahaun logiikkaan, sekä lakihankkeisiin liittyvien asiakirjojen päivittämiseen. On tärkeää jatkaa käyttäjätyytyväi-syyden seurantaa, jotta sivusto pysyisi ajantasaisena ja sidosryhmien tarpeisiin vastaa-vana.
Tutkimusmetodina on käytetty verkossa toteutettua kyselytutkimusta, joka perustui niin aiempiin vastaaviin kyselyihin ja viestintäosaston toiveisiin, kuin tämän tutkimuk-sen tutkimuskysymyksiinkin. Kyselylomakkeesta tehtiin mahdollisimman tiivis ja no-peasti täytettävä vastaajamäärän maksimoimiseksi, kuitenkin antaen vastaajille mahdol-lisuus tuoda mielipiteensä esille kahden avoimen kysymyksen kautta. Tutkimus on ra-jattu koskemaan vain sivuston teknisiä ominaisuuksia, ulkoasua ja miellyttävyyttä käyt-täjän näkökulmasta syventymättä sivuston sisältöön muuten, kuin ymmärrettävyyden näkökulmasta.
Tietoperusta on koottu juuri tätä tutkimusta ajatellen, ja siinä tuodaan vahvasti esille miten oikeusministeriö viestii sen verkkosivuilla, ja kuinka tietyt lait ja säädökset kos-kettavat oikeusministeriön sidosryhmäviestintää verkossa.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että suurin osa vastaajista on tyytyväisiä sivustoon. Kiitos-ta saivat muun muassa sivuston selkeä ja raikas ulkoasu, sekä sivuston luotettavuus. Parannusta kaivattiin sivuston hakutoimintoihin – erityisesti pikahaun logiikkaan, sekä lakihankkeisiin liittyvien asiakirjojen päivittämiseen. On tärkeää jatkaa käyttäjätyytyväi-syyden seurantaa, jotta sivusto pysyisi ajantasaisena ja sidosryhmien tarpeisiin vastaa-vana.