Genuspedagogik i praktiken : En kvalitativ studie om personalens syn på genuspedagogiskt arbete och deras bemötande gentemot flickor och pojkar i en fijiansk förskola
Boström, Jenny; Gädeke, Zara (2014)
Boström, Jenny
Gädeke, Zara
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111115453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111115453
Tiivistelmä
Detta examensarbete syftade till att studera hur genuspedagogiskt arbete uppfattades av personalen i en fijiansk förskola. Även likheter och skillnader i personalens bemötande av flickor och pojkar i dagliga situationer i förskolan studerades i arbetet. I studien användes kvalitativa forskningsmetoder och med hjälp av intervju besvarades frågeställning 1) Hur ser personalen på genuspedagogiskt arbete i den fijianska förskolan? och genom observation besvarades frågeställning 2) Hurudana likheter och skillnader förekommer det i bemötande av flickor och pojkar i den fijianska förskolan? Studien avgränsades till en specifik förskola på Fiji och lärarnas perspektiv var i fokus. I intervjuerna och observationerna deltog två lärare. Resultaten analyserades med hjälp av innehållsanalys och tolkades mot tidigare forskning och den teoretiska referensramen bestående av: könsroller, förväntningar, genuspedagogik, arbetsmetoder och socialpedagogik. Resultaten från intervjuerna visade att lärarna var medvetna om det genuspedagogiska tankesättet samt ansåg sig arbeta för jämställdhet och tyckte att det var en självklarhet att pojkar och flickor skall ha lika möjligheter och rättigheter. I resultaten från observationerna visade sig dock att lärarna inte använde sig av sina teoretiska kunskaper om jämställdhet och det framkom omedvetet av lärarna stora skillnader i bemötandet mellan pojkar och flickor. Slutsatsen av studien var att resultaten av personalens bemötande gentemot barn kunde till en stor del bekräftas av litteratur samt tidigare forskning som tangerar professionellas könsstereotypiska bemötande gentemot barn. Omedvetenhet om könstereotypiska förväntningar påverkar professionellas bemötande i förskolor, vilket också framkom i vår studie. This thesis aimed to study how gender pedagogical work was perceived by the staff in a Fijian pre-school. Also similarities and differences that in the staff’s treatment towards girls and boys in everyday situations in the pre-school was studied. The study used quali-tative research methods and research question 1) How does the staff comprehend gender pedagogical work in a Fijian pre-school, was answered through interviews. Research ques-tion 2) What kind of similarities and differences occur in the treatment between girls and boys in the Fijian pre-school was answered through the observations. The study was lim-ited to a specific pre-school in Fiji and the teachers’ perspective was in focus. Two teach-ers participated in the interviews and the observations. The results were analyzed using a content analysis based on previous research and the theoretical framework that includes gender roles, expectations, gender pedagogy, working methods and social pedagogy. The results from the interviews showed that the teachers were aware of the gender pedagogi-cal thinking and considered themselves to work for equality and thought it was given that boys and girls should have equal opportunities and rights. The results of the observations showed that the teachers did not use their theoretical knowledge of gender equality and they were unaware of the significant differences in the treatment between boys and girls. The conclusion of the study was that the results of the staff's treatment towards children could to a large extent be confirmed by the literature and previous research that tads pro-fessionals’ gender stereotypical treatment towards children. Unawareness of the gender stereotypical expectations affect the professionals’ treatment towards children in pre-schools, which also occurred in our study.