Ilmastoystävällisen ruuan kysyntä Helsingissä
Marjanen, Aila (2014)
Marjanen, Aila
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215550
Tiivistelmä
Ilmastonmuutos puhuttaa nykyään koko maailmaa, ja kasvihuoneilmiön voimistuessa mukautuu yhteiskunta ilmastomyönteiseen ajatteluun yhä laajemmin. Ilmastomyönteisyy-teen kuuluu energian kulutuksesta ja sen tuottamisesta muodostuvien päästöjen vähen-täminen. Päästöjä syntyy niin teollisuudessa, maataloudessa kuin jokaisen yksilön arkiru-tiineissa. Vasta hiljattain on alettu ymmärtämään, kuinka suuri osa yksilön tuottamista päästöistä tulee ruokailusta ja ruokaan liittyvistä asioista.
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi ilmastonmuutosta ja kasvihuoneilmiötä, ilmastoystä-vällistä ruokaa terminä, sekä kuluttajakäyttäytymistä ja kuluttajien suhtautumista ilmasto-myönteiseen ruokaan ostotilanteessa, ruuanlaitossa ja jätteiden käsittelyssä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Ilmastokokki-hahmo, joka on toiminut vuodesta 2010 tuoden kuluttajille lisää tietoisuutta ilmastoystävällisyydestä. Raportti toimii suuntaa-antavana ohjenuorana Ilmastokokin internet-sivujen sisällön luomisessa.
Tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitä mieltä Helsingin keskustassa liikkuvat kuluttajat ovat ilmastonmuutoksesta ja ilmastomyönteisestä kuluttajakäyttäytymisestä ruuan suh-teen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, kuinka ilmastoystävällistä kulutuskäyttäytyminen on tällä hetkellä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna kyselylomakkeena Helsingin Ravintolapäivänä Esplanadin puistossa lauantaina 17.5.2014. Tutkimusjoukkona oli kaikki paikalla olevat kuluttajat. Tuloksia tuli 123.
Tuloksista selvisi, että ilmastonmuutos tunnetaan, ja siihen suhtaudutaan vakavasti. Vas-taukset osoittivat, että ilmastomyönteisyys on otettu osaksi arvomaailmaa. Kuitenkin kuluttajakäyttäytyminen oli ristiriidassa mielipiteiden kanssa. Tästä voidaan tehdä johto-päätöksiä, että kuluttajat eivät tiedä vielä tarpeeksi asiasta. Kuluttajille tulisikin tarjota tietoa nimenomaan siitä, kuinka normaalissa arkielämässä voi elää ilmastoystävällisem-min. Moni tietää, mikä on ilmastonmuutos, mutta ei erota luomua lähellä tuotetusta, tai ajattelee ilmastomyönteisyyden maksavan liian paljon.
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi ilmastonmuutosta ja kasvihuoneilmiötä, ilmastoystä-vällistä ruokaa terminä, sekä kuluttajakäyttäytymistä ja kuluttajien suhtautumista ilmasto-myönteiseen ruokaan ostotilanteessa, ruuanlaitossa ja jätteiden käsittelyssä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Ilmastokokki-hahmo, joka on toiminut vuodesta 2010 tuoden kuluttajille lisää tietoisuutta ilmastoystävällisyydestä. Raportti toimii suuntaa-antavana ohjenuorana Ilmastokokin internet-sivujen sisällön luomisessa.
Tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitä mieltä Helsingin keskustassa liikkuvat kuluttajat ovat ilmastonmuutoksesta ja ilmastomyönteisestä kuluttajakäyttäytymisestä ruuan suh-teen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, kuinka ilmastoystävällistä kulutuskäyttäytyminen on tällä hetkellä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna kyselylomakkeena Helsingin Ravintolapäivänä Esplanadin puistossa lauantaina 17.5.2014. Tutkimusjoukkona oli kaikki paikalla olevat kuluttajat. Tuloksia tuli 123.
Tuloksista selvisi, että ilmastonmuutos tunnetaan, ja siihen suhtaudutaan vakavasti. Vas-taukset osoittivat, että ilmastomyönteisyys on otettu osaksi arvomaailmaa. Kuitenkin kuluttajakäyttäytyminen oli ristiriidassa mielipiteiden kanssa. Tästä voidaan tehdä johto-päätöksiä, että kuluttajat eivät tiedä vielä tarpeeksi asiasta. Kuluttajille tulisikin tarjota tietoa nimenomaan siitä, kuinka normaalissa arkielämässä voi elää ilmastoystävällisem-min. Moni tietää, mikä on ilmastonmuutos, mutta ei erota luomua lähellä tuotetusta, tai ajattelee ilmastomyönteisyyden maksavan liian paljon.