Psyykkaritoiminta : Juhani Ahon koulun henkilökunnan kokemuksia psykiatrisen sairaanhoitajan ennaltaehkäisevästä mielenterveystyöstä koululla
Herttuainen, Sari (2014)
Herttuainen, Sari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111315572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111315572
Tiivistelmä
Erilaisten itsetuntoa vahvistavien, koulukiusaamista vähentävien ja emotionaalisia toimintakykyjä parantavien kouluohjelmien on todettu edistävän nuoren mielenterveyttä. Psyykkari on psykiatrinen sairaanhoitaja, joka tekee tällaista ennaltaehkäisevää mielenterveystyötä koulussa. Psyykkaritoiminta on matalan kynnyksen palvelu, joka on käytössä muutamassa koulussa ympäri Suomea.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää iisalmelaisen Juhani Ahon koulun oppilashuoltotyöryhmän ja luokanvalvojien kokemuksia psyykkaritoiminnasta ja sen hyödyistä koulussa. Tavoitteena oli saada psyykkaritoimintaa enemmän näkyville ja kehittää toimintaa Juhani Ahon koulussa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena avoimena kyselynä, joka lähetettiin sähköpostikyselyllä 33:lle Juhani Ahon koulun työntekijälle. Heistä neljätoista vastasi kyselyyn.
Opinnäytetyön tuloksissa kävi ilmi, että psyykkaritoiminta on koettu hyvänä lisänä koulukuraattorien ja psykologin rinnalla. Psyykkaritoiminnasta on ollut apua niin henkilökunnalle, oppilaille ja oppilaiden lähiverkostolle. Haittoja toiminnasta ei juurikaan kuvattu, mutta psyykkarin työnkuvaa tulisi vielä selkeyttää ja yhteistyötä eri tahojen kanssa parantaa. Psyykkaritoimintaa haluttiin laajentaa myös muille kouluille Ylä-Savon Sote kuntayhtymän alueella.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää iisalmelaisen Juhani Ahon koulun oppilashuoltotyöryhmän ja luokanvalvojien kokemuksia psyykkaritoiminnasta ja sen hyödyistä koulussa. Tavoitteena oli saada psyykkaritoimintaa enemmän näkyville ja kehittää toimintaa Juhani Ahon koulussa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena avoimena kyselynä, joka lähetettiin sähköpostikyselyllä 33:lle Juhani Ahon koulun työntekijälle. Heistä neljätoista vastasi kyselyyn.
Opinnäytetyön tuloksissa kävi ilmi, että psyykkaritoiminta on koettu hyvänä lisänä koulukuraattorien ja psykologin rinnalla. Psyykkaritoiminnasta on ollut apua niin henkilökunnalle, oppilaille ja oppilaiden lähiverkostolle. Haittoja toiminnasta ei juurikaan kuvattu, mutta psyykkarin työnkuvaa tulisi vielä selkeyttää ja yhteistyötä eri tahojen kanssa parantaa. Psyykkaritoimintaa haluttiin laajentaa myös muille kouluille Ylä-Savon Sote kuntayhtymän alueella.