Lasten liikenneturva - turvaistuinten ostopäätökseen vaikuttavat tekijät
Kiiski, Sanni (2014)
Kiiski, Sanni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111315638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111315638
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena on lasten turvaistuimen ostopäätökseen vaikuttavat tekijät. Työ on toteutettu toimeksiantona lastentarvikkeiden erikoisliikkeelle A-T Lastenturvalle. Työn tarkoitus on avata turvaistuinta ostavien asiakkaiden ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ja näin auttaa myyjiä antamaan asiakkaille madollisimman hyvää palvelua ja neuvoja turvaistuinten ostossa.
Työn teoriaosassa käydään läpi turvaistuimiin liittyviä keskeisiä seikkoja, kuten lakeja, standardeja ja kiinnitystapoja. Lisäksi tutkitaan kuluttajan ostokäyttäytymistä ja ostopäätösprosessiin vaikuttavia asioita.
Tutkimus toteutettiin A-T Lastenturvan myymälässä järjestettävällä kyselyllä, johon myymälän asiakkaat vastasivat kassatiskillä. Kyselyssä selvitettiin ostopäätösprossiin vaikuttavia asioita, kuten tiedonhankinnan kanavia, tärkeimpiä istuimen ominaisuuksia ja sitä, kuka perheessä päätöksen tekee. Lisäksi tiedusteltiin sitä, ovatko asiakkaat nähneet tilanteita, joissa laki tai suositukset eivät toteudu
Tutkimustulosten mukaan Autoliiton sivut ja myymälän myyjät ovat avainasemassa tiedonjakajina. Istuimen valintaan vaikuttavista ominaisuuksista tärkeimmäksi osoittautuu istuimen sopivuus autoon ja tärkeänä tekijänä valinnassa pidetään myös asiantuntevaa apua ostotilanteessa. Myös tiedonhaun ja testien tutkimisen huomataan vaikuttavan siihen mitä ominaisuuksia pidetään tärkeänä.
Tulosten perusteella myyjien pitäisi ottaa vankka asiantuntijan rooli, sillä myyjien tiedolla on vaikutusta ja asiakas hyötyy myyjän avusta enemmän, kuin tutkimalla turvaistuinasioita yksin. Mitä enemmän monipuolista tietoa kuluttaja saa, sitä todennäköisimmin asiakas päätyy turvalliseen istuimeen.
Työn teoriaosassa käydään läpi turvaistuimiin liittyviä keskeisiä seikkoja, kuten lakeja, standardeja ja kiinnitystapoja. Lisäksi tutkitaan kuluttajan ostokäyttäytymistä ja ostopäätösprosessiin vaikuttavia asioita.
Tutkimus toteutettiin A-T Lastenturvan myymälässä järjestettävällä kyselyllä, johon myymälän asiakkaat vastasivat kassatiskillä. Kyselyssä selvitettiin ostopäätösprossiin vaikuttavia asioita, kuten tiedonhankinnan kanavia, tärkeimpiä istuimen ominaisuuksia ja sitä, kuka perheessä päätöksen tekee. Lisäksi tiedusteltiin sitä, ovatko asiakkaat nähneet tilanteita, joissa laki tai suositukset eivät toteudu
Tutkimustulosten mukaan Autoliiton sivut ja myymälän myyjät ovat avainasemassa tiedonjakajina. Istuimen valintaan vaikuttavista ominaisuuksista tärkeimmäksi osoittautuu istuimen sopivuus autoon ja tärkeänä tekijänä valinnassa pidetään myös asiantuntevaa apua ostotilanteessa. Myös tiedonhaun ja testien tutkimisen huomataan vaikuttavan siihen mitä ominaisuuksia pidetään tärkeänä.
Tulosten perusteella myyjien pitäisi ottaa vankka asiantuntijan rooli, sillä myyjien tiedolla on vaikutusta ja asiakas hyötyy myyjän avusta enemmän, kuin tutkimalla turvaistuinasioita yksin. Mitä enemmän monipuolista tietoa kuluttaja saa, sitä todennäköisimmin asiakas päätyy turvalliseen istuimeen.