Kohti laadukasta sähköistä kirjaamista nimikkohoitajuuden avulla
Koivuniemi, Sonja (2014)
Koivuniemi, Sonja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111315622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111315622
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää sähköistä kirjaamista yhdessä hoitohenkilökunnan kanssa eräässä Seinäjoen kotihoidon yksikössä. Tavoitteena oli myös parantaa asiakkaan hoidon jatkuvuutta kirjaamisen myötä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, josta käytän myös termiä kehittämistutkimus. Kehittämistutkimus noudattaa toimintatutkimuksen periaatteita ja tekee siitä näin ollen toimintatutkimuksen. Tässä toimintatutkimuksessa yksikön henkilökunta pääsi itse vaikuttamaan sähköisen kirjaamisen kehittämiseen, joten tutkimus on toteutettu täysin yksikön toimesta. Kehittämistyön myötä syntyivät sähköisen kirjaamisen toimintatavat. Lisäksi henkilökunta otti käyttöön nimikkohoitajuuden, jolloin asiakkaalle taataan hyvän hoidon jatkuvuus.
Toimintatutkimus sisältää Launiksen (2010) muutospajatyöskentelyn, joka ohjaa eteenpäin tutkimuksen kehittämisprosessia. Selvitän tutkimuksessa kehittämisprosessin vaiheet, kuinka toimintatutkimus eteni alusta loppuun.
Tämän kehittämistyön tuloksista voidaan päätellä, että nimikkohoitajuus on parantanut sähköistä kirjaamista. Tämän todistaa SAS- toimistosta saatu palaute sekä loppuhavainnoinnit asiakastietojärjestelmä Efficasta. Molemmat tavoitteet on saavutettu toteuttamalla yksilövastuista hoitotyötä, mikä antaa raamit hyvän hoidon jatkuvuudelle ja hienointa tässä on kun kaikki tapahtuu sähköisesti asiakastietojärjestelmä Effican kautta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, josta käytän myös termiä kehittämistutkimus. Kehittämistutkimus noudattaa toimintatutkimuksen periaatteita ja tekee siitä näin ollen toimintatutkimuksen. Tässä toimintatutkimuksessa yksikön henkilökunta pääsi itse vaikuttamaan sähköisen kirjaamisen kehittämiseen, joten tutkimus on toteutettu täysin yksikön toimesta. Kehittämistyön myötä syntyivät sähköisen kirjaamisen toimintatavat. Lisäksi henkilökunta otti käyttöön nimikkohoitajuuden, jolloin asiakkaalle taataan hyvän hoidon jatkuvuus.
Toimintatutkimus sisältää Launiksen (2010) muutospajatyöskentelyn, joka ohjaa eteenpäin tutkimuksen kehittämisprosessia. Selvitän tutkimuksessa kehittämisprosessin vaiheet, kuinka toimintatutkimus eteni alusta loppuun.
Tämän kehittämistyön tuloksista voidaan päätellä, että nimikkohoitajuus on parantanut sähköistä kirjaamista. Tämän todistaa SAS- toimistosta saatu palaute sekä loppuhavainnoinnit asiakastietojärjestelmä Efficasta. Molemmat tavoitteet on saavutettu toteuttamalla yksilövastuista hoitotyötä, mikä antaa raamit hyvän hoidon jatkuvuudelle ja hienointa tässä on kun kaikki tapahtuu sähköisesti asiakastietojärjestelmä Effican kautta.