”Täytyy oikeesti tietää, mitä kohti kunkin lapsen kanssa mennään.” : kasvattajan työvälineen rakentaminen lapsen yksilöllisen hyvinvoinnin ja oppimisen todentumiseksi
Karjalainen, Olga-Maria (2014)
Karjalainen, Olga-Maria
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215545
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen tarkoituksena oli erään päiväkodin kasvattajien pedagogisen toiminnan kehittäminen ja syventäminen yhä enemmän lapsen tarpeista lähteväksi. Tavoitteena oli rakentaa kasvattajayhteisön kanssa kasvattajan työväline lapsen yksilöllisen hyvinvoinnin ja oppimisen todentumiseksi pienryhmätyöskentelyssä.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksen mukaisesti. Aineistonkeruu- ja kehittämismenetelmiksi valittiin osallistavat ja yhteistoiminnalliset menetelmät. Koko päiväkotiyhteisö osallistui Learning Café -työskentelyyn, kasvattajatiimit ryhmäkeskusteluihin ja neljä päiväkodin kasvattajaa kahteen työryhmätyöskentelyyn. Lopuksi koko kasvattajayhteisö oli mukana arviointityöskentelyssä Tulevaisuuden muistelu -menetelmää hyödyntäen.
Tulosten mukaan kasvattajilla tulee olla vahvaa osaamista jokaisen lapsen hyvinvoinnin ja oppimisen tukemisesta, jotta lapsen yksilölliset tarpeet ja lähikehityksen vaiheet voidaan huomioida toiminnassa. Tulokset osoittivat, miten lapsen tar- peet ja osallisuus pyrittiin huomioimaan hankepäiväkodissa havainnoinnin kautta, jolloin pientenkin lasten ääni oli mahdollista saada kuuluviin.
Kehittämishankkeen konkreettisena tuotoksena syntyi kasvattajan työvälineeksi havainnointikansio lapsen yksilöllisten tarpeiden huomioimiseksi. Havainnointilomakkeiden avulla kasvattajat voivat havainnoida systemaattisesti lapsen kasvua ja kehitystä yksilönä sekä pienryhmässä. Havainnointikansio sisältää ohjeet havainnointilomakkeiden käyttöön. Kasvattajan työvälineessä on huomioitu aineistosta esiin nousseet tarpeet, joita työryhmä työsti eteenpäin.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksen mukaisesti. Aineistonkeruu- ja kehittämismenetelmiksi valittiin osallistavat ja yhteistoiminnalliset menetelmät. Koko päiväkotiyhteisö osallistui Learning Café -työskentelyyn, kasvattajatiimit ryhmäkeskusteluihin ja neljä päiväkodin kasvattajaa kahteen työryhmätyöskentelyyn. Lopuksi koko kasvattajayhteisö oli mukana arviointityöskentelyssä Tulevaisuuden muistelu -menetelmää hyödyntäen.
Tulosten mukaan kasvattajilla tulee olla vahvaa osaamista jokaisen lapsen hyvinvoinnin ja oppimisen tukemisesta, jotta lapsen yksilölliset tarpeet ja lähikehityksen vaiheet voidaan huomioida toiminnassa. Tulokset osoittivat, miten lapsen tar- peet ja osallisuus pyrittiin huomioimaan hankepäiväkodissa havainnoinnin kautta, jolloin pientenkin lasten ääni oli mahdollista saada kuuluviin.
Kehittämishankkeen konkreettisena tuotoksena syntyi kasvattajan työvälineeksi havainnointikansio lapsen yksilöllisten tarpeiden huomioimiseksi. Havainnointilomakkeiden avulla kasvattajat voivat havainnoida systemaattisesti lapsen kasvua ja kehitystä yksilönä sekä pienryhmässä. Havainnointikansio sisältää ohjeet havainnointilomakkeiden käyttöön. Kasvattajan työvälineessä on huomioitu aineistosta esiin nousseet tarpeet, joita työryhmä työsti eteenpäin.