Asiakkaiden sitouttaminen sosiaalisessa mediassa sisältöjen avulla : Case BMW
Vestelin, Vilma (2014)
Vestelin, Vilma
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715782
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Oy BMW Suomi Ab:lle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia millaisten sisältöjen avulla asiakkaita on mahdollista sitouttaa sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena oli löytää keinoja sitouttaa toimeksiantajan asiakkaita sosiaalisen median keinoin ja luoda näiden pohjalta ohjeistus sosiaalisen median hyödyntämisestä.
Teoreettinen pohja tutkimukselle muodostui kirjallisista ja verkossa olevista lähdeaineistoista. Verkkolähteitä käytettiin mahdollisimman tuoreen tiedon saamiseksi. Lähteet käsittelivät enimmäkseen sisältömarkkinointia, sisältöstrategiaa, sosiaalista mediaa sekä brändin rakentamista ja asiakkaiden sitouttamista brändiin.
Teorian tukemana toteutettiin kolmiosainen tutkimus sitouttavien toimien löytämiseksi. Tutkimusmenetelminä käytettiin tapaustutkimusta, lomakehaastattelua ja benchmarkingia. Toimeksiantajan Facebook-sivulle suunniteltiin sisältökokeiluja, joilla testattiin erilaisten julkaisujen toimivuutta ja tavoittavuutta. Lisäksi Facebook-sivun seuraajista haettiin kymmenen kohderyhmään kuuluvaa henkilöä, joille toteutettiin sähköpostitse lomakehaastattelu. Osana tutkimukseen kuului myös benchmarkkaus. Näitä menetelmiä käytettiin, koska ne nähtiin tehokkaimmiksi, mutta toisaalta toteutuskelpoisimmiksi tavoiksi saada tietoa siitä, millaiset sisällöt puhuttelevat ja sitouttavat kohderyhmää.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että asiakkaiden sitouttamiseksi on sisältöä julkaistava säännöllisesti sekä ajankohtina, jolloin yritystä sosiaalisessa mediassa seuraavat ovat tavoitettavissa. Myös visuaalisuudella on suuri vaikutus sitoutumiseen. Lisäksi huomattiin, että asiakkaat suhtautuvat brändiin intohimoisesti ja juuri siihen tiivisti liittyvät aiheet, kuten uutiset, kokemukset ja tapahtumat, ovat kaikkein kiinnostavimpia sisältöjä. Lisäksi tarvitaan näiden sisältöjen herättämää keskustelua.
Saatujen tulosten pohjalta toimeksiantajalle luotiin ohjeistus sosiaalisen median hyödyntämisestä sekä julkaisukalenteri. Lisäksi toimeksiantajalle ideoitiin muita mahdollisia kanavia ja keinoja niiden hyödyntämiseksi.
Osa työstä on salattu toimeksiantajan toiveesta. Luottamuksellinen aineisto on poistettu julkisesta raportista.
Teoreettinen pohja tutkimukselle muodostui kirjallisista ja verkossa olevista lähdeaineistoista. Verkkolähteitä käytettiin mahdollisimman tuoreen tiedon saamiseksi. Lähteet käsittelivät enimmäkseen sisältömarkkinointia, sisältöstrategiaa, sosiaalista mediaa sekä brändin rakentamista ja asiakkaiden sitouttamista brändiin.
Teorian tukemana toteutettiin kolmiosainen tutkimus sitouttavien toimien löytämiseksi. Tutkimusmenetelminä käytettiin tapaustutkimusta, lomakehaastattelua ja benchmarkingia. Toimeksiantajan Facebook-sivulle suunniteltiin sisältökokeiluja, joilla testattiin erilaisten julkaisujen toimivuutta ja tavoittavuutta. Lisäksi Facebook-sivun seuraajista haettiin kymmenen kohderyhmään kuuluvaa henkilöä, joille toteutettiin sähköpostitse lomakehaastattelu. Osana tutkimukseen kuului myös benchmarkkaus. Näitä menetelmiä käytettiin, koska ne nähtiin tehokkaimmiksi, mutta toisaalta toteutuskelpoisimmiksi tavoiksi saada tietoa siitä, millaiset sisällöt puhuttelevat ja sitouttavat kohderyhmää.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että asiakkaiden sitouttamiseksi on sisältöä julkaistava säännöllisesti sekä ajankohtina, jolloin yritystä sosiaalisessa mediassa seuraavat ovat tavoitettavissa. Myös visuaalisuudella on suuri vaikutus sitoutumiseen. Lisäksi huomattiin, että asiakkaat suhtautuvat brändiin intohimoisesti ja juuri siihen tiivisti liittyvät aiheet, kuten uutiset, kokemukset ja tapahtumat, ovat kaikkein kiinnostavimpia sisältöjä. Lisäksi tarvitaan näiden sisältöjen herättämää keskustelua.
Saatujen tulosten pohjalta toimeksiantajalle luotiin ohjeistus sosiaalisen median hyödyntämisestä sekä julkaisukalenteri. Lisäksi toimeksiantajalle ideoitiin muita mahdollisia kanavia ja keinoja niiden hyödyntämiseksi.
Osa työstä on salattu toimeksiantajan toiveesta. Luottamuksellinen aineisto on poistettu julkisesta raportista.