Retkellä metsässä ― metsä esikouluikäisten lasten leikki- ja oppimisympäristönä
Kärkinen, Emmi; Jantunen, Sanna (2014)
Kärkinen, Emmi
Jantunen, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014103115115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014103115115
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli hyödyntää metsää lasten leikki- ja oppimisympäristönä. Opinnäytetyö tehtiin vantaalaisen päiväkodin esiopetusryhmässä toteuttamalla viisi eri teemaista metsäretkeä. Retkiin kuului leikinomainen opetuksellinen osio, eväshetki ja vapaata leikkiä. Toiminta pohjautui lasten ja työntekijöiden toiveisiin. Yhteistyöpäiväkodin työntekijät ovat käyneet Metsämörriohjaajan koulutuksen ja he haluaisivat hyödyntää metsää enemmän toiminnassaan. Tavoitteena oli tukea tätä kehityssuuntaa. Metsäretkillä pyrittiin edistämään lasten monipuolista oppimista ja innostamaan metsässä liikkumiseen hyödyntämällä lasten luontaista uteliaisuutta.
Arviointiaineistona olivat työntekijöiden havainnointilomakkeet, työntekijöiden ja lasten palautteet, opiskelijoiden muistiinpanot ja valokuvat. Lasten kohdalla toiminnasta korostui innostuneisuus vapaaseen leikkiin ja jokamiehenoikeuksien oppiminen. Työntekijät saivat retkiltä joitakin uusia ideoita, mutta toiminnassa oli heille myös tuttuja asioita. Ohjaamisen kannalta tärkeä havainto oli eläytymisen ja positiivisen kannustamisen merkitys sekä lasten innostamisessa että ryhmän hallinnassa. Metsäympäristön käyttömahdollisuudet ovat olleet esillä ajankohtaisessa keskustelussa varhaiskasvatuksesta. Opinnäytetyö esittelee erilaisia keinoja, joilla hyödyntää metsää lasten kanssa toimiessa. Metsää korostetaan valmiina leikki- ja oppimisympäristönä, jolla on varhaiskasvatukselle paljon tarjottavaa.
Arviointiaineistona olivat työntekijöiden havainnointilomakkeet, työntekijöiden ja lasten palautteet, opiskelijoiden muistiinpanot ja valokuvat. Lasten kohdalla toiminnasta korostui innostuneisuus vapaaseen leikkiin ja jokamiehenoikeuksien oppiminen. Työntekijät saivat retkiltä joitakin uusia ideoita, mutta toiminnassa oli heille myös tuttuja asioita. Ohjaamisen kannalta tärkeä havainto oli eläytymisen ja positiivisen kannustamisen merkitys sekä lasten innostamisessa että ryhmän hallinnassa. Metsäympäristön käyttömahdollisuudet ovat olleet esillä ajankohtaisessa keskustelussa varhaiskasvatuksesta. Opinnäytetyö esittelee erilaisia keinoja, joilla hyödyntää metsää lasten kanssa toimiessa. Metsää korostetaan valmiina leikki- ja oppimisympäristönä, jolla on varhaiskasvatukselle paljon tarjottavaa.