Työhyvinvointi päiväkodissa : päiväkodinjohtajien näkemyksiä hyvästä henkilöstöjohtamisesta
Yli-Alho, Jatta (2014)
Yli-Alho, Jatta
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715779
Tiivistelmä
Tutkimuksessa kuvataan päiväkodinjohtajien näkemyksiä hyvästä henkilöstöjohtamisesta. Tutkimuskysymykset on nostettu työhyvinvoinnin teorioista. Tutkimuskysymykset olivat: Mikä on päiväkodinjohtajan näkemys hyvästä henkilöstöjohtamisesta päiväkodissa? Millä tavoilla päiväkodinjohtaja voi tukea henkilöstön psyykkistä ja sosiaalista työhyvinvointia?
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu haastattelu. Haastateltavina oli viisi Turun kaupungin päivähoitoyksikön johtajaa. Haastattelut toteutettiin toukokuussa 2014. Aineiston analyysi tapahtui teoriasidonnaisesti. Tästä saatiin esiin teemat hyvä päiväkotijohtaminen, psyykkinen työhyvinvointi, sosiaalinen työhyvinvointi, Turun kaupungin työkyvyn hallintamalli ja psyykkisen ja sosiaalisen työhyvinvoinnin johtamisen kehityslinjoja.
Hyvä päiväkodin johtaminen on avointa, reilua, suoraa, keskustelevaa ja asioiden tekemistä yhdessä. Johtajalla on selkeä visio perustehtävästä ja hän huolehtii omista velvollisuuksistaan. Vuorovaikutus, työntekijöiden toiveiden kuunteleminen, selkeiden sääntöjen luominen, perustehtävän selkeyttäminen, tiedonkulun varmistaminen ja asioiden puheeksi ottaminen ovat keinoja psyykkisen ja sosiaalisen työnhyvinvoinnin edistämisessä.
Päiväkodinjohtajan tärkein johtamisen osa-alue on pedagoginen johtaminen. Se on laadukkaan varhaiskasvatuksen edellytys. Käytännössä päiväkodin päivittäisjohtaminen vie paljon työaikaa ja pedagogisen johtamisen toteuttaminen jää vähemmälle.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu haastattelu. Haastateltavina oli viisi Turun kaupungin päivähoitoyksikön johtajaa. Haastattelut toteutettiin toukokuussa 2014. Aineiston analyysi tapahtui teoriasidonnaisesti. Tästä saatiin esiin teemat hyvä päiväkotijohtaminen, psyykkinen työhyvinvointi, sosiaalinen työhyvinvointi, Turun kaupungin työkyvyn hallintamalli ja psyykkisen ja sosiaalisen työhyvinvoinnin johtamisen kehityslinjoja.
Hyvä päiväkodin johtaminen on avointa, reilua, suoraa, keskustelevaa ja asioiden tekemistä yhdessä. Johtajalla on selkeä visio perustehtävästä ja hän huolehtii omista velvollisuuksistaan. Vuorovaikutus, työntekijöiden toiveiden kuunteleminen, selkeiden sääntöjen luominen, perustehtävän selkeyttäminen, tiedonkulun varmistaminen ja asioiden puheeksi ottaminen ovat keinoja psyykkisen ja sosiaalisen työnhyvinvoinnin edistämisessä.
Päiväkodinjohtajan tärkein johtamisen osa-alue on pedagoginen johtaminen. Se on laadukkaan varhaiskasvatuksen edellytys. Käytännössä päiväkodin päivittäisjohtaminen vie paljon työaikaa ja pedagogisen johtamisen toteuttaminen jää vähemmälle.