Sametti Oy:n tunnettuuden selvittäminen
Laitinen, Janne; Falck, Aleksi (2014)
Laitinen, Janne
Falck, Aleksi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110715354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110715354
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Sametti Oy:n tunnettuuden taso sekä millaisia ovat paikallisten yritysten mielikuvat kohdeyrityksestä. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä olivat: Kuinka hyvin paikalliset yritykset tuntevat Sametti Oy:n ja sen palvelutarjonnan sekä millä eri tavoin Sametti Oy:n markkinointiviestintää voisi kehittää? Tutkimus kohdennettiin savonlinnalaisille yrityksille.
Sametti Oy on vuonna 2008 perustettu palvelualan yritys, joka hoitaa asiakasyritysten myyntitoimintojen, asiakaspalvelun ja taloushallinnon prosesseja. Sametti Oy työllistää tällä hetkellä yli 50 työntekijää. Sametti Oy:n tunnettuutta ei ole aikaisemmin tutkittu, joten opinnäytetyö on tarpeellinen ja ajankohtainen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään tunnettuuden ja mielikuvan käsitteitä sekä markkinointiviestinnän käsitteitä. Teoriaosuuden rakentamiseen on kirjallisuuden lisäksi hyödynnetty aikaisempia opin-näytetöitä tunnettuudesta.
Tutkimus on toteutettu määrällisenä kyselytutkimuksena sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely sisälsi myös avoimen osion, jota on analysoitu laadullisella menetelmällä. Kysely toteutettiin helmikuussa 2013. Kysely lähetettiin 114 savonlinnalaiselle yritykselle. Kyselyyn vastasi 36 yritystä.
Tutkimustulosten perusteella Sametti Oy:n tunnettuus on heikko savonlinnalaisten yritysten keskuudessa ja mielikuvat kohdeyrityksestä ovat neutraaleja. Tutkimusta voidaan pitää luotettavana vastausten samankaltaisuuden vuoksi, joten tulokset todennäköisesti olisi toistettavissa suuremmallakin otannalla. Tämä tutkimus on hyvä lähtökohta mahdolliselle jatkotutkimukselle. Mahdollinen jatkotutkimus voisi kohdistua Sametti Oy:n tunnettuuteen työnhakijoiden keskuudessa.
Sametti Oy on vuonna 2008 perustettu palvelualan yritys, joka hoitaa asiakasyritysten myyntitoimintojen, asiakaspalvelun ja taloushallinnon prosesseja. Sametti Oy työllistää tällä hetkellä yli 50 työntekijää. Sametti Oy:n tunnettuutta ei ole aikaisemmin tutkittu, joten opinnäytetyö on tarpeellinen ja ajankohtainen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään tunnettuuden ja mielikuvan käsitteitä sekä markkinointiviestinnän käsitteitä. Teoriaosuuden rakentamiseen on kirjallisuuden lisäksi hyödynnetty aikaisempia opin-näytetöitä tunnettuudesta.
Tutkimus on toteutettu määrällisenä kyselytutkimuksena sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely sisälsi myös avoimen osion, jota on analysoitu laadullisella menetelmällä. Kysely toteutettiin helmikuussa 2013. Kysely lähetettiin 114 savonlinnalaiselle yritykselle. Kyselyyn vastasi 36 yritystä.
Tutkimustulosten perusteella Sametti Oy:n tunnettuus on heikko savonlinnalaisten yritysten keskuudessa ja mielikuvat kohdeyrityksestä ovat neutraaleja. Tutkimusta voidaan pitää luotettavana vastausten samankaltaisuuden vuoksi, joten tulokset todennäköisesti olisi toistettavissa suuremmallakin otannalla. Tämä tutkimus on hyvä lähtökohta mahdolliselle jatkotutkimukselle. Mahdollinen jatkotutkimus voisi kohdistua Sametti Oy:n tunnettuuteen työnhakijoiden keskuudessa.