Englantia liikkuen : Englannin kielen opetus liikunnan avulla 3.-4.-luokkalaisille
Zouiter, Sonya; Saloranta, Nora (2014)
Zouiter, Sonya
Saloranta, Nora
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815839
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa selkeä ja helppokäyttöinen, ensisijaisesti leikkejä ja pelejä sisältävä PDF -muotoinen opetusmateriaali peruskoulun kolmannen ja neljännen luokan englannin kielen toiminnalliseen opetukseen. Käytössä materiaalin tarkoituksena on lisätä fyysistä aktiivisuutta englannin tunneille.
Projekti toteutettiin kokeilemalla kehittäen toiminnallisia pelejä ja leikkejä yhteistyössä kahden englannin opettajan kanssa.
Projektin tuotos sisältää aihealueittain lajiteltuina yhteensä 38 toiminnallista leikki- tai peliohjetta, yleisvinkkejä ja lisätehtäviä toiminnalliseen opetukseen sekä leikkeihin tar-vittavat materiaalit. Leikki- ja peliohjeissa on toteutusohjeiden lisäksi sovellusehdotuk-sia ja organisointivinkkejä tuotteen maskotin, Vilhon, neuvomina.
Kouluajan aktivoinnilla vastataan vapaa-ajan passivoitumisen haasteeseen. Liikunnan integroiminen muihin oppiaineisiin on yksi tapa lisätä liikettä koulupäivään ja siten osa terveemmän tulevaisuuden luontia. Toiminnallisuuden käyttö ja liikunnan integrointi tullee jatkossa lisääntymään, mikä kasvattanee sopivien opetusmateriaalien tarvetta. Kehitettyä materiaalia voisikin jatkaa eri luokka-asteille sopivaksi ja laajentaa muihin oppiaineisiin.
Projekti toteutettiin kokeilemalla kehittäen toiminnallisia pelejä ja leikkejä yhteistyössä kahden englannin opettajan kanssa.
Projektin tuotos sisältää aihealueittain lajiteltuina yhteensä 38 toiminnallista leikki- tai peliohjetta, yleisvinkkejä ja lisätehtäviä toiminnalliseen opetukseen sekä leikkeihin tar-vittavat materiaalit. Leikki- ja peliohjeissa on toteutusohjeiden lisäksi sovellusehdotuk-sia ja organisointivinkkejä tuotteen maskotin, Vilhon, neuvomina.
Kouluajan aktivoinnilla vastataan vapaa-ajan passivoitumisen haasteeseen. Liikunnan integroiminen muihin oppiaineisiin on yksi tapa lisätä liikettä koulupäivään ja siten osa terveemmän tulevaisuuden luontia. Toiminnallisuuden käyttö ja liikunnan integrointi tullee jatkossa lisääntymään, mikä kasvattanee sopivien opetusmateriaalien tarvetta. Kehitettyä materiaalia voisikin jatkaa eri luokka-asteille sopivaksi ja laajentaa muihin oppiaineisiin.