Trendien tunnistaminen ja hyödyntäminen kahvilaliiketoiminnan kehittämisessä
Kietäväinen, Laura (2014)
Kietäväinen, Laura
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815860
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus on selvittää kahvilakulttuurin tulevia trendejä viiden vuoden päähän ja kuinka näitä trendejä voisi hyödyntää kahvilaliiketoiminnassa. Mielenkiinto aiheeseen tulee kiinnostuksestani perustaa kahvilayritys tulevaisuudessa. Tutkimuskysymyksiä muodostui kaksi: ”Mitkä ovat tulevaisuuden trendit kahvilaliiketoiminnassa viiden vuoden aikavälillä?” ja ”Miten tulevia trendejä tulisi hyödyntää kahvilaliiketoiminnan kehittämisessä?”.
Tietoperustassa keskitytään tulevaisuudentutkimukseen ja sen keskeisimpiin käsitteisiin. Lähtökohtina tulevaisuudentutkimukselle ovat ymmärrys siitä, että tulevaisuutta ei voi ennustaa, mutta sitä voi ennakoida. Yleisesti käytetty lähestymistapa on vaihtoehtoisten tulevaisuuspolkujen muodostaminen. Tutkimuskysymyksen kannalta oleelliset termit kuten trendit ja heikko signaali avataan teoriaosuudessa. Lisäksi kerrotaan kahvilakulttuurista ja sen kehityksestä Suomessa sekä tänä päivänä tunnistettavista trendeistä.
Tutkimusmenetelmäksi valittu kvalitatiivinen lähestymistapa toteutettiin kerronnallisilla haastatteluilla kuudelle kahvila-alan asiantuntijalle, jossa haastateltavia pyydettiin kuvailemaan, millaisena he näkevät kahvilan viiden vuoden kuluttua. Tavoitteena oli saada kokonaiskuva ilmiöstä.
Tutkimuksesta selviää, että tulevat trendit viiden vuoden päästä ovat: fokusoituneet kahvilat, lifestyle kahvilat, kahvilaliiketoiminnan yhdistäminen työntekoon, laadun parantuminen, papumyynti, kahvin jauhaminen kotona, makupariyhdistelmät, kahvilajikkeiden tunnistaminen ja omaksuminen sekä mobiilipalveluiden yhdistäminen kahviloihin.
Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää kahvilaliiketoiminnan kehittämisessä poimimalla ideat, jotka voidaan muokata omaan yritykseen sopivaksi ja jotka palvelevat omaa visiota. Trendit, jotka tämän tutkimuksen mukaan tulevat olemaan pinnalla tulevaisuudessa, on hyvä ottaa huomioon jo tänä päivänä ja näin ollen ennakoida omaa liiketoimintaa.
Tietoperustassa keskitytään tulevaisuudentutkimukseen ja sen keskeisimpiin käsitteisiin. Lähtökohtina tulevaisuudentutkimukselle ovat ymmärrys siitä, että tulevaisuutta ei voi ennustaa, mutta sitä voi ennakoida. Yleisesti käytetty lähestymistapa on vaihtoehtoisten tulevaisuuspolkujen muodostaminen. Tutkimuskysymyksen kannalta oleelliset termit kuten trendit ja heikko signaali avataan teoriaosuudessa. Lisäksi kerrotaan kahvilakulttuurista ja sen kehityksestä Suomessa sekä tänä päivänä tunnistettavista trendeistä.
Tutkimusmenetelmäksi valittu kvalitatiivinen lähestymistapa toteutettiin kerronnallisilla haastatteluilla kuudelle kahvila-alan asiantuntijalle, jossa haastateltavia pyydettiin kuvailemaan, millaisena he näkevät kahvilan viiden vuoden kuluttua. Tavoitteena oli saada kokonaiskuva ilmiöstä.
Tutkimuksesta selviää, että tulevat trendit viiden vuoden päästä ovat: fokusoituneet kahvilat, lifestyle kahvilat, kahvilaliiketoiminnan yhdistäminen työntekoon, laadun parantuminen, papumyynti, kahvin jauhaminen kotona, makupariyhdistelmät, kahvilajikkeiden tunnistaminen ja omaksuminen sekä mobiilipalveluiden yhdistäminen kahviloihin.
Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää kahvilaliiketoiminnan kehittämisessä poimimalla ideat, jotka voidaan muokata omaan yritykseen sopivaksi ja jotka palvelevat omaa visiota. Trendit, jotka tämän tutkimuksen mukaan tulevat olemaan pinnalla tulevaisuudessa, on hyvä ottaa huomioon jo tänä päivänä ja näin ollen ennakoida omaa liiketoimintaa.