Kiusaamistapaukset päiväkodissa vanhempien näkökulmasta
Kulju, Riina; Hakamaa, Reetta (2014)
Kulju, Riina
Hakamaa, Reetta
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815879
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vanhempien näkemyksiä lasten välisistä ristiriitatilanteista päiväkodissa. Tutkimustuloksia verrattiin Sari Jokelan ja Miia Ylisen opinnäytetyöhön Kiusaamista vai ei? Päiväkodin kasvatushenkilökunnan näkemyksiä lasten välisistä ristiriitatilanteista. Tutkimuksessa haluttiin myös saada selville, vaikuttaako vanhempien vastauksiin se, kenen tai keiden lapsen vanhemman roolissa he vastaavat. Tavoitteena oli myös saada tietää, miten vanhemmat ajattelevat päiväkodin kasvatushenkilökunnan näkevän tilanteet.
Aineisto kerättiin kahdesta vaasalaisesta päiväkodista sekä tekijöiden tuttavavanhemmilta kyselylomakkein, jotka sisälsivät neljä esimerkkitilannetta päiväkodin arjesta. Kyselylomakkeita saatiin takaisin yhteensä 23, ja vastausprosentiksi muodostui 32. Jokainen esimerkkitilanne sisälsi seitsemän kysymystä, joista kuusi oli avoimia kysymyksiä. Vastaukset purettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimus oli sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Teoriaosuudessa tarkastellaan vanhemmuutta ja kiusaamista.
Tutkimuksessa havaittiin, että vanhempien ja päiväkodin kasvatushenkilökunnan näkemykset tilanteista olivat hyvin yhteneväisiä. Vanhemmat kokivat tilanteet usein epäoikeudenmukaisina ja niihin haluttiin puuttua. Vanhempien näkemykset tilanteissa tapahtuvasta kiusaamisen määrästä vaihtelivat kuitenkin melko paljon. Vanhemmat puuttuisivat tilanteisiin usein lasten kanssa keskustelemalla ja heitä ohjaamalla. Suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että heidän näkökulmansa ei muuttuisi, vaikka he vastaisivat toisen lapsen vanhemman roolissa.
Aineisto kerättiin kahdesta vaasalaisesta päiväkodista sekä tekijöiden tuttavavanhemmilta kyselylomakkein, jotka sisälsivät neljä esimerkkitilannetta päiväkodin arjesta. Kyselylomakkeita saatiin takaisin yhteensä 23, ja vastausprosentiksi muodostui 32. Jokainen esimerkkitilanne sisälsi seitsemän kysymystä, joista kuusi oli avoimia kysymyksiä. Vastaukset purettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimus oli sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Teoriaosuudessa tarkastellaan vanhemmuutta ja kiusaamista.
Tutkimuksessa havaittiin, että vanhempien ja päiväkodin kasvatushenkilökunnan näkemykset tilanteista olivat hyvin yhteneväisiä. Vanhemmat kokivat tilanteet usein epäoikeudenmukaisina ja niihin haluttiin puuttua. Vanhempien näkemykset tilanteissa tapahtuvasta kiusaamisen määrästä vaihtelivat kuitenkin melko paljon. Vanhemmat puuttuisivat tilanteisiin usein lasten kanssa keskustelemalla ja heitä ohjaamalla. Suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että heidän näkökulmansa ei muuttuisi, vaikka he vastaisivat toisen lapsen vanhemman roolissa.