”…koska mä en osaa vaan aina täyttää kaikkea.” : toisen asteen ammatillisesta koulutuksesta valmistuvien erityisopiskelijoiden ohjaus työelämään
Ketonen, Eerika (2014)
Ketonen, Eerika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815884
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Ammattiopisto Tavastian Avaimia Takuuseen- ESR-hankkeen käyttöön. Opinnäytetyö on pohjana hankkeessa kehitettävälle työllistymisohjaustyölle. Opinnäytetyössä käsitellään erityisopiskelijoiden tuen tarvetta siirryttäessä opinnoista työelämään ja heidän odotuksiaan työllistymisohjauksesta. Samalla myös selvitetään, millaista ohjausta Ammattiopisto Tavastiassa opiskelijat ovat saaneet työnhakuun liittyen.
Opinnäytetyön tutkimus on tehty kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä teemahaastattelemalla kuutta Ammattiopisto Tavastian toisen asteen tutkintoon valmistuvaa erityisopiskelijaa.
Tutkimustuloksena nousi esiin se, että nuoret haluavat enemmän ohjausta nykyisen yleisen ohjauksen lisäksi työllistymiseen ja työnhakuun. Ohjauksen tulisi olla kokonaisvaltaista. Opiskelijat haluaisivat, että tieto työnhausta ja siihen liittyvistä asioista olisi kaikille helposti saatavilla. He haluavat myös ohjaajalta aikaa perehtyä yksilöllisesti heidän tilanteeseensa ja aikaa kuunnella heidän tarpeitaan. Ohjaajan tärkeänä ominaisuutena pidettiin kannustamista. Opiskelijat toivovat myös vertaisryhmiä, joissa he voisivat jakaa omia kokemuksiaan ja oppia samalla toisten kokemuksista.
Opinnäytetyön tutkimus on tehty kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä teemahaastattelemalla kuutta Ammattiopisto Tavastian toisen asteen tutkintoon valmistuvaa erityisopiskelijaa.
Tutkimustuloksena nousi esiin se, että nuoret haluavat enemmän ohjausta nykyisen yleisen ohjauksen lisäksi työllistymiseen ja työnhakuun. Ohjauksen tulisi olla kokonaisvaltaista. Opiskelijat haluaisivat, että tieto työnhausta ja siihen liittyvistä asioista olisi kaikille helposti saatavilla. He haluavat myös ohjaajalta aikaa perehtyä yksilöllisesti heidän tilanteeseensa ja aikaa kuunnella heidän tarpeitaan. Ohjaajan tärkeänä ominaisuutena pidettiin kannustamista. Opiskelijat toivovat myös vertaisryhmiä, joissa he voisivat jakaa omia kokemuksiaan ja oppia samalla toisten kokemuksista.