Valmentavan johtamisen vaikuttavuus laadullisen työn tuloksiin
Ikonen, Markus (2014)
Ikonen, Markus
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111915985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111915985
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia miten valmentava johtaminen vaikuttaa kohdeyrityksen mitattaviin laadullisen työn tuloksiin. Tämän lisäksi työssä tutkitaan, minkälaisella valmennuksella saadaan paras laadullisen työn vaikuttavuus aikaan kohdeyrityksessä. Kohdeyrityksen yksi johtamisen strategisista painopisteistä vuodelle 2014 on ollut valmentavan johtamisen jalkauttaminen yksityisasiakasverkoston esimiehille Suomessa.
Tutkimuksen teoria on kerätty kirjallisuuslähteitä hyödyntäen. Tutkimuksen teoriaosa kuvaa pääosin valmentavan johtamisen osa-alueita ja kokonaisuutta. Työn lopussa pu-reudutaan tämän tutkimuksen kannalta tärkeään aiheeseen, valmentavan johtamisen ja coachingin vaikuttavuuteen sekä sen mittaamiseen. Työn teoreettisessa viitekehyksessä on hyödynnetty tämän työn kirjallisuuskatsausta. Viitekehyksen tarkoituksena on havainnollistaa lukijalle työhön tuodun sisällön keskeisiä suhteita.
Työ on toteutettu kvalitatiivista tutkimusotetta hyödyntäen. Tutkimuksen empiirinen osio on kerätty teemahaastatteluiden avulla, joissa on haasteltu viittä kohdeyrityksessä työskentelevää lähiesimiestä, tämän lisäksi työssä on hyödynnetty kohdeyrityksen raportointijärjestelmän laadullisen työn lukuja.
Tutkimuksen johtopäätökset on tehty haastatteluiden sisällön analyysillä sekä numeerisen viiteaineiston pohjalta. Teemahaastattelut toteutettiin Espoossa Office Communicatorin Live Meeting kokoustoiminnon avulla lokakuussa 2014.
Valmentavan johtamisen nähtiin vaikuttaneen myyjien asiakasdialogien laatuun sekä määrällisiin mittareihin positiivisesti. Asiakastilanteiden nähtiin muuttuneet valmennusten myötä enemmän asiakaslähtöisemmiksi sekä arvoa tuottaviksi. Havainnointi, treenaaminen, keskustelut,
status- ja tulos palaverit sekä henkilöstön osallistaminen valmennuksissa ovat tutkimuksen mukaan vaikuttavimpia tapoja valmentaa myyjiä heidän laadullisen työn näkökulmasta. Työn lopussa esitetään kehittämisehdotukset (Liite 4.)
Tutkimuksen teoria on kerätty kirjallisuuslähteitä hyödyntäen. Tutkimuksen teoriaosa kuvaa pääosin valmentavan johtamisen osa-alueita ja kokonaisuutta. Työn lopussa pu-reudutaan tämän tutkimuksen kannalta tärkeään aiheeseen, valmentavan johtamisen ja coachingin vaikuttavuuteen sekä sen mittaamiseen. Työn teoreettisessa viitekehyksessä on hyödynnetty tämän työn kirjallisuuskatsausta. Viitekehyksen tarkoituksena on havainnollistaa lukijalle työhön tuodun sisällön keskeisiä suhteita.
Työ on toteutettu kvalitatiivista tutkimusotetta hyödyntäen. Tutkimuksen empiirinen osio on kerätty teemahaastatteluiden avulla, joissa on haasteltu viittä kohdeyrityksessä työskentelevää lähiesimiestä, tämän lisäksi työssä on hyödynnetty kohdeyrityksen raportointijärjestelmän laadullisen työn lukuja.
Tutkimuksen johtopäätökset on tehty haastatteluiden sisällön analyysillä sekä numeerisen viiteaineiston pohjalta. Teemahaastattelut toteutettiin Espoossa Office Communicatorin Live Meeting kokoustoiminnon avulla lokakuussa 2014.
Valmentavan johtamisen nähtiin vaikuttaneen myyjien asiakasdialogien laatuun sekä määrällisiin mittareihin positiivisesti. Asiakastilanteiden nähtiin muuttuneet valmennusten myötä enemmän asiakaslähtöisemmiksi sekä arvoa tuottaviksi. Havainnointi, treenaaminen, keskustelut,
status- ja tulos palaverit sekä henkilöstön osallistaminen valmennuksissa ovat tutkimuksen mukaan vaikuttavimpia tapoja valmentaa myyjiä heidän laadullisen työn näkökulmasta. Työn lopussa esitetään kehittämisehdotukset (Liite 4.)