Perehdytys : Perehdytyksen laatu ja kehittäminen nuorisopsykiatrisessa asumiskoti Purossa
Kuusela, Natalia; Kivelä, Henna (2014)
Kuusela, Natalia
Kivelä, Henna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111915991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111915991
Tiivistelmä
Tutkimus toteutettiin lastensuojeluyksikköön, jossa oli noussut tarve perehdytyksen kehittämisestä ja päivityksestä sekä kattavammasta perehdytyskansiosta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää perehdytyksen laatua ja perehdytyskansioon kaivattuja sisällöllisiä elementtejä. Tutkimustulosten pohjalta lastensuojeluyksikköön tehdään perehdytyskansio, joka toimii perehdyttämisen tukena koko työyhteisölle.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla, jotka sisälsivät strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeet jaettiin kahteen saman organisaation alaisuudessa toimivaan yksikköön. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 13 ja vastausprosentiksi muodostui 65. Tutkimusta lähdettiin toteuttamaan keskeisimpien lastensuojelun ja perehdytyksen teoreettisten viitekehysten pohjalta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että perehdytystä pidetään tärkeänä ja työntekijöiden motivaatio perehdyttämiseen on hyvä. Perehdytyksen kattavuudessa ilmeni kuitenkin puutteita. Tutkimuksesta nousi esiin selviä kehityskohteita. Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että hyvään perehdytykseen sisältyviä elementtejä tunnistetaan, mutta haasteena on niiden siirtäminen sujuvasti käytäntöön.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla, jotka sisälsivät strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeet jaettiin kahteen saman organisaation alaisuudessa toimivaan yksikköön. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 13 ja vastausprosentiksi muodostui 65. Tutkimusta lähdettiin toteuttamaan keskeisimpien lastensuojelun ja perehdytyksen teoreettisten viitekehysten pohjalta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että perehdytystä pidetään tärkeänä ja työntekijöiden motivaatio perehdyttämiseen on hyvä. Perehdytyksen kattavuudessa ilmeni kuitenkin puutteita. Tutkimuksesta nousi esiin selviä kehityskohteita. Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että hyvään perehdytykseen sisältyviä elementtejä tunnistetaan, mutta haasteena on niiden siirtäminen sujuvasti käytäntöön.