Teatteri-ilmaisun ohjaaja kulttuuriperinteen välittäjänä
Pohjola, Hanna (2014)
Pohjola, Hanna
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916042
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa teatteri-ilmaisun ohjaajaksi valmistuva tutkii rooliaan kulttuuriperinteen välittäjänä draamaseikkailun valmistus- projektissa. Draamaseikkailu ”Täyttä höyryä! Kapteeni Purtilo ja Saimaan arvoitus” oli heinäkuussa 2014 järjestetty esityksellinen lapsille suunnattu museodraama, jota opinnäytetyön kirjoittaja oli mukana valmistamassa ja toteuttamassa. Toimintaympäristönä ja pääyhteistyökumppanina projektissa oli Savonlinnan maakuntamuseo.
Opinnäytetyön lähdemateriaalina käytetään kasvatustieteellisiä julkaisuja, esittävän taiteen kirjallisuutta, sekä havaintoja draamaseikkailun valmistuksesta. Draamaseikkailun valmistuksen lähtökohtana käytettiin muistelutyöpajoja, jotka järjestettiin Savonlinnan maakuntamuseon Riihisaaren näyttelytilassa. Muistelutyöpajoissa ikäihmiset kertoivat muistelmiaan menneiltä ajoilta Saimaan rannoilta. Muistelutyöpajat toimivat materiaalin keruuna draamaseikkailun käsikirjoitukselle.
Työssä tutkitaan vuorovaikutteista kokemuksellisesta oppimista ja tuodaan esille Hannu Heikkisen draamakasvatuksen periaatteita. Lisäksi pohditaan teatteri- ilmaisun ohjaajan ammatinkuvaa kulttuuriperinteen välittäjänä. Pohditaan miten kokemukset kulttuuriperinteen välittäjänä ovat auttaneet kehittämään teatteri- ilmaisun ohjaajan ammattitaitoa ja millaisia mahdollisuuksia museo toimintaympäristönä voi antaa teatteri-ilmaisun ohjaajalle. Keskeisenä kysymyksenä on, miten leikillisyys ja draamakasvatukselliset periaatteet toteutuivat draamaseikkailussa. Lopuksi pohditaan, miten projektin tavoitteet onnistuivat. Kulttuuriperinteen välittäminen draamaseikkailussa voidaan katsoa onnistuneeksi, koska leikillisyys toteutui.
Opinnäytetyön lähdemateriaalina käytetään kasvatustieteellisiä julkaisuja, esittävän taiteen kirjallisuutta, sekä havaintoja draamaseikkailun valmistuksesta. Draamaseikkailun valmistuksen lähtökohtana käytettiin muistelutyöpajoja, jotka järjestettiin Savonlinnan maakuntamuseon Riihisaaren näyttelytilassa. Muistelutyöpajoissa ikäihmiset kertoivat muistelmiaan menneiltä ajoilta Saimaan rannoilta. Muistelutyöpajat toimivat materiaalin keruuna draamaseikkailun käsikirjoitukselle.
Työssä tutkitaan vuorovaikutteista kokemuksellisesta oppimista ja tuodaan esille Hannu Heikkisen draamakasvatuksen periaatteita. Lisäksi pohditaan teatteri- ilmaisun ohjaajan ammatinkuvaa kulttuuriperinteen välittäjänä. Pohditaan miten kokemukset kulttuuriperinteen välittäjänä ovat auttaneet kehittämään teatteri- ilmaisun ohjaajan ammattitaitoa ja millaisia mahdollisuuksia museo toimintaympäristönä voi antaa teatteri-ilmaisun ohjaajalle. Keskeisenä kysymyksenä on, miten leikillisyys ja draamakasvatukselliset periaatteet toteutuivat draamaseikkailussa. Lopuksi pohditaan, miten projektin tavoitteet onnistuivat. Kulttuuriperinteen välittäminen draamaseikkailussa voidaan katsoa onnistuneeksi, koska leikillisyys toteutui.