CRM 2011 Onlinen käyttöönoton valmistelu korvaamaan PrettyLib-kirjastojärjestelmä
Kantola, Arja (2014)
Kantola, Arja
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016179
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, saadaanko CRM 2011 Onlinea mukauttamalla korvattua PrettyLib-kirjastojärjestelmä, jota toimeksiantajalla käytetään julkaisujenhallintajärjestelmänä. Työn tavoitteena oli myös selvittää, joudutaanko tekemään kompromisseja toiminnallisten vaatimusten suhteen ja mitä uusia toiminnallisuuksia saadaan toteutettua nykyiseen järjestelmään verrattuna. Työn toimeksiantaja oli Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra, joka julkaisee noin 50 uutta julkaisua tai raporttia vuosittain.
Microsoftin CRM 2011 Online on yrityksille suunnattu asiakashallintajärjestelmä, jonka avulla organisaatio voi hallinnoida erilaisia asiakassuhteisiinsa liittyviä seikkoja. CRM 2011 Online taipuu myös muuhun kuin perinteiseen asiakashallintakäyttöön. Usein CRM-järjestelmää ei voida ottaa käyttöön sellaisenaan, vaan sitä on tarvetta muuttaa vastaamaan yrityksen prosesseja, tietotyyppejä ja terminologiaa. Microsoft CRM 2011 Onlinea on mahdollista mukauttaa selainpohjaisessa käyttöliittymässä laajalti ilman erityistä ohjelmointiosaamista.
Toteutusta varten CRM 2011 Onlineen perustettiin oma Julkaisujenhallinta-ratkaisunsa. Julkaisujenhallinnan toteutus sisälsi yhdeksän entiteettiä, joista kuusi oli mukautettuja entiteettejä. Www-resursseja hyödynnettiin ISBN-tunnuksen oikeellisuuden tarkastamisessa ja estämään sellaisen julkaisun poistaminen, joka on edelleen saatavissa. Järjestelmään tehtiin 11 työnkulkua, joiden avulla päivitetään automaattisesti tiettyjen kenttien arvoja ja esimerkiksi julkaisun varastosaldoa. Muita CRM 2011 Onlinen toiminnallisuuksia kuten kaavioita, koontinäyttöjä tai raportteja ei hyödynnetty vielä tässä vaiheessa.
CRM 2011 Onlinea mukauttamalla onnistuttiin suhteellisen kattavasti toteuttamaan vaadittavat toiminnallisuudet PrettyLib-kirjastojärjestelmän korvaamiseksi. Kuten edellä on todettu, CRM 2011 Onlineen on mahdollista perustaa entiteettejä yrityksen liiketoimintatarpeiden mukaan. Tällaisenaan järjestelmä on vielä torso, sillä vasta liittymä Sitran internet-sivuille tuottaa siitä saatavan varsinaisen hyödyn: järjestelmään syötetyt julkaisutiedot päivittyvät automaattisesti internet-sivuille. Julkaisujenhallinta-järjestelmää toteutettaessa oli jo tiedossa, ettei järjestelmää oteta heti tuotantokäyttöön, sillä järjestelmän ja Sitran internet-sivujen välille tarvittavaa liittymää ei ollut tarkoituksenmukaista toteuttaa vielä tässä vaiheessa.
Microsoftin CRM 2011 Online on yrityksille suunnattu asiakashallintajärjestelmä, jonka avulla organisaatio voi hallinnoida erilaisia asiakassuhteisiinsa liittyviä seikkoja. CRM 2011 Online taipuu myös muuhun kuin perinteiseen asiakashallintakäyttöön. Usein CRM-järjestelmää ei voida ottaa käyttöön sellaisenaan, vaan sitä on tarvetta muuttaa vastaamaan yrityksen prosesseja, tietotyyppejä ja terminologiaa. Microsoft CRM 2011 Onlinea on mahdollista mukauttaa selainpohjaisessa käyttöliittymässä laajalti ilman erityistä ohjelmointiosaamista.
Toteutusta varten CRM 2011 Onlineen perustettiin oma Julkaisujenhallinta-ratkaisunsa. Julkaisujenhallinnan toteutus sisälsi yhdeksän entiteettiä, joista kuusi oli mukautettuja entiteettejä. Www-resursseja hyödynnettiin ISBN-tunnuksen oikeellisuuden tarkastamisessa ja estämään sellaisen julkaisun poistaminen, joka on edelleen saatavissa. Järjestelmään tehtiin 11 työnkulkua, joiden avulla päivitetään automaattisesti tiettyjen kenttien arvoja ja esimerkiksi julkaisun varastosaldoa. Muita CRM 2011 Onlinen toiminnallisuuksia kuten kaavioita, koontinäyttöjä tai raportteja ei hyödynnetty vielä tässä vaiheessa.
CRM 2011 Onlinea mukauttamalla onnistuttiin suhteellisen kattavasti toteuttamaan vaadittavat toiminnallisuudet PrettyLib-kirjastojärjestelmän korvaamiseksi. Kuten edellä on todettu, CRM 2011 Onlineen on mahdollista perustaa entiteettejä yrityksen liiketoimintatarpeiden mukaan. Tällaisenaan järjestelmä on vielä torso, sillä vasta liittymä Sitran internet-sivuille tuottaa siitä saatavan varsinaisen hyödyn: järjestelmään syötetyt julkaisutiedot päivittyvät automaattisesti internet-sivuille. Julkaisujenhallinta-järjestelmää toteutettaessa oli jo tiedossa, ettei järjestelmää oteta heti tuotantokäyttöön, sillä järjestelmän ja Sitran internet-sivujen välille tarvittavaa liittymää ei ollut tarkoituksenmukaista toteuttaa vielä tässä vaiheessa.