”HARJOITTELU, JOKA TUOTTAA TULOKSIA” : Ylivieskan Actic Kuntokeskuksen markkinoinnin kehittäminen
Myllylä, Tomi (2014)
Myllylä, Tomi
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916041
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Ylivieskan Actic Kuntokeskukselle. Yritys on perustettu vuonna 2007 Ylivieskan liikuntakeskuksen tiloihin. Opinnäytetyöni tavoitteena on pohtia keinoja, joilla saataisiin yritykselle lisää jäseniä, sillä kuntosalien keskuudessa Ylivieskassa käydään kovaa kilpailua asiakkaista.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu markkinoinnin suunnittelemisesta, palvelujen markkinoinnista ja markkinointiviestinnästä. Markkinointisuunnitelman teoriaosuudessa käsitellään yleisiä asioita markkinoinnista, kilpailuetua ja lähtökohta-analyyseja. Tässä osiossa kerrotaan myös segmentoinnin tärkeydestä markkinoinnissa. Palvelujen markkinoinnissa tuodaan esille keinoja, joilla saavutetaan laadukas palvelutapahtuma. Tietoperustan kol-mannessa osassa kerrotaan kuinka markkinointiviestinnän keinoin voidaan tuoda yritykselle näkyvyyttä.
Käytännönosuudessa tarkastellaan Actic Kuntokeskusta ja sen kilpailijoita. Tässä osuudessa tutkitaan sitä, miten yrityksen toimintaa voidaan parantaa, jotta jäseniä saataisiin lisää.
Opinnäytetyössä selvisi, että Actic Kuntokeskukselle olisi kannattavaa ottaa käyttöön ovikorttijärjestelmä, jonka avulla yritys voisi laajentaa aukioloaikojaan. Sosiaalista mediaa pitäisi myös enemmän hyödyntää. Lisäksi Avoimien ovien päivillä saataisiin ihmiset vierailemaan yrityksessä. Näkyvyyttä yritys saisi myös parantamalla ulkomainontaansa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu markkinoinnin suunnittelemisesta, palvelujen markkinoinnista ja markkinointiviestinnästä. Markkinointisuunnitelman teoriaosuudessa käsitellään yleisiä asioita markkinoinnista, kilpailuetua ja lähtökohta-analyyseja. Tässä osiossa kerrotaan myös segmentoinnin tärkeydestä markkinoinnissa. Palvelujen markkinoinnissa tuodaan esille keinoja, joilla saavutetaan laadukas palvelutapahtuma. Tietoperustan kol-mannessa osassa kerrotaan kuinka markkinointiviestinnän keinoin voidaan tuoda yritykselle näkyvyyttä.
Käytännönosuudessa tarkastellaan Actic Kuntokeskusta ja sen kilpailijoita. Tässä osuudessa tutkitaan sitä, miten yrityksen toimintaa voidaan parantaa, jotta jäseniä saataisiin lisää.
Opinnäytetyössä selvisi, että Actic Kuntokeskukselle olisi kannattavaa ottaa käyttöön ovikorttijärjestelmä, jonka avulla yritys voisi laajentaa aukioloaikojaan. Sosiaalista mediaa pitäisi myös enemmän hyödyntää. Lisäksi Avoimien ovien päivillä saataisiin ihmiset vierailemaan yrityksessä. Näkyvyyttä yritys saisi myös parantamalla ulkomainontaansa.