En uppvisningstimme för klasslärare : Ett produktutvecklingsarbete för att effektivera gymnastiklektionerna i ett antal lågstadieskolor i Vanda
Åkermarck, Sofia (2014)
Åkermarck, Sofia
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916037
Tiivistelmä
Vanda stads Skolan i rörelse projekt kom med en färdig modell för en uppvisningstimme som tillämpades på första och andraklassister i ett visst antal lågstadieskolor i Vanda. Syftet för detta arbete var att utveckla den färdiga modellen för uppvisningstimmen så att den beaktade barnets grundmotoriska färdigheter, ökade den fysiska aktiviteten under gymnastiklektionerna samt dessutom beaktade differentiering och barn som lär sig på olika sätt. För att kunna utveckla produkten gjordes en bred kartläggning om fysisk aktivitet hos unga, och forskningar om sambandet mellan fysisk aktivitet, stillasittande livsstil och skolframgången hos barn användes. Även idrottsundervisningens roll i de finska skolorna var en viktig del av arbetet. Material för arbetet samlades in genom databaser, böcker och vetenskapliga artiklar. För att kunna analysera den ursprungliga uppvisningstimmen användes observation. Metoden för arbetet var en processbeskrivning och Vilkka & Airaksinens (2003) bok fungerade som stöd. Resultatet för arbetet blev en produkt i pappersform som kommer att användas av de förutbestämda lågstadieskolorna i Vanda under deras gymnastiklektioner. Arbetslivsrelevansen för arbetet är god eftersom det är viktigt att satsa på skolans gymnastiklektioner så att barnet redan i en tidig ålder skall få positiva erfarenheter av fysisk aktivitet. Slutsatsen för arbetet blev att det behövs en utvecklad version av den ursprungliga uppvisningstimmen för att den bättre skall uppfylla målen för gymnastikundervisningen i finska skolor. Hur den utvecklade versionen av uppvisningstimmen kommer att användas i skolorna är dock något som framtiden får visa.