"Onnistuminen huomataan!" : Positiivinen pedagogiikka 3–6-vuotiaiden lasten päivähoidossa
Heikkilä, Eevaleena (2014)
Heikkilä, Eevaleena
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016134
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä positiivinen pedagogiikka on ja mitä sen avulla tavoitellaan. Tavoitteena oli myös selvittää, miten positiivista pedagogiikkaa toteutetaan päiväkodin arjessa ja millaisia haasteita sen toteuttamiselle on.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avasin keskeisiä käsitteitä, kuten lapsen kehitysvaiheet, lasten osallisuus, toimijuus, ja pystyvyys. Avasin myös positiivisen pedagogiikan määritelmän ja sen tavoitteet. Opinnäytetyössä käsitellään myös dokumentointia positiivisen pedagogiikan menetelmänä.
Käytin tutkimusmenetelmänä laadullista tutkimusta. Keräsin tutkimusaineistoni haastattelemalla seitsemää päiväkodin työntekijää sähköpostitse. Haastateltavat olivat käyttäneet positiivista pedagogiikkaa omassa työssään.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että tutkimukseen osallistuneiden toimintatavat perustuivat pitkälti lasten kannustamiseen ja myönteiseen vuorovaikutukseen. Tutkimustulosten mukaan kaikessa toiminnassa pyritään nostamaan esiin lasten vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet. Tutkimustulokset osoittivat positiivisen pedagogiikan tavoitteena olevan lapsen itsetunnon vahvistaminen sekä omien vahvuuksien ja kykyjen tunnistaminen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avasin keskeisiä käsitteitä, kuten lapsen kehitysvaiheet, lasten osallisuus, toimijuus, ja pystyvyys. Avasin myös positiivisen pedagogiikan määritelmän ja sen tavoitteet. Opinnäytetyössä käsitellään myös dokumentointia positiivisen pedagogiikan menetelmänä.
Käytin tutkimusmenetelmänä laadullista tutkimusta. Keräsin tutkimusaineistoni haastattelemalla seitsemää päiväkodin työntekijää sähköpostitse. Haastateltavat olivat käyttäneet positiivista pedagogiikkaa omassa työssään.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että tutkimukseen osallistuneiden toimintatavat perustuivat pitkälti lasten kannustamiseen ja myönteiseen vuorovaikutukseen. Tutkimustulosten mukaan kaikessa toiminnassa pyritään nostamaan esiin lasten vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet. Tutkimustulokset osoittivat positiivisen pedagogiikan tavoitteena olevan lapsen itsetunnon vahvistaminen sekä omien vahvuuksien ja kykyjen tunnistaminen.