Asiakastyytyväisyystutkimus Café Aamuruskoon
Nieminen, Jonna; Suonpää, Kati (2014)
Nieminen, Jonna
Suonpää, Kati
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016123
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on tehdä asiakastyytyväisyyskysely Café Aamuruskoon ja kehittää tutkimuksen pohjalta kahvilan toimintaa edelleen. Tutkimusongelmana oli löytää asiakkaiden kokemat epäkohdat, jotka henkilökunnalta olivat mahdollisesti jääneet huomaamatta.
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä kahvilapäällikkö Anita Penttilän kanssa kahden restonomiopiskelijan toimesta. Jonna Nieminen painottaa työssä tutkimusmenetelmiä, tiedonkeruuta ja tuloksissa kvalitatiivista osuutta sekä kehitystyösuunnitelmassa internetsivujen visuaalisuutta. Kati Suonpään osuus korostuu teoriapohjassa, demografisissa muuttujissa sekä kehitystyösuunnitelman esimerkkivertailussa. Työ on jakautunut tasaisesti.
Kyselytutkimuslomake sisälsi sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tiedonkeruutapaa. Lomakkeita laitettiin jakoon 174, joista otosta kertyi 113 kappaletta. Kato kysely-lomakkeista oli 61. Kyselylomakkeet olivat esillä kahvilassa esillä 3.7.2014–11.7.2014. Kyselytutkimuksen tulokset on esitetty kaavioin, taulukoin sekä avattu sanallisesti luvussa 8.
Kuten käsitellyssä teoriassa tulee ilmi, asiakkailta saatu palaute on elintärkeää yritykselle. Asiaa on käsitelty usean eri palvelun laatua käsittelevän ammattikirjallisuuden pohjalta sekä asiakastyytyväisyyden näkökulma huomioiden. Koska Café Aamuruskoon ei ole aiemmin tehty laajaa asiakastyytyväisyyskyselyä, oli työlle tarve ja tarkoitus.
Asiakkaat antavat tuloksissa yrityksen toimivuudesta sekä palvelun laadusta pääosin hyvän tai erinomaisen arvosanan. Kehityskohteiksi valikoituivat kahvilan viihtyisyys sekä Internetsivut.
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä kahvilapäällikkö Anita Penttilän kanssa kahden restonomiopiskelijan toimesta. Jonna Nieminen painottaa työssä tutkimusmenetelmiä, tiedonkeruuta ja tuloksissa kvalitatiivista osuutta sekä kehitystyösuunnitelmassa internetsivujen visuaalisuutta. Kati Suonpään osuus korostuu teoriapohjassa, demografisissa muuttujissa sekä kehitystyösuunnitelman esimerkkivertailussa. Työ on jakautunut tasaisesti.
Kyselytutkimuslomake sisälsi sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tiedonkeruutapaa. Lomakkeita laitettiin jakoon 174, joista otosta kertyi 113 kappaletta. Kato kysely-lomakkeista oli 61. Kyselylomakkeet olivat esillä kahvilassa esillä 3.7.2014–11.7.2014. Kyselytutkimuksen tulokset on esitetty kaavioin, taulukoin sekä avattu sanallisesti luvussa 8.
Kuten käsitellyssä teoriassa tulee ilmi, asiakkailta saatu palaute on elintärkeää yritykselle. Asiaa on käsitelty usean eri palvelun laatua käsittelevän ammattikirjallisuuden pohjalta sekä asiakastyytyväisyyden näkökulma huomioiden. Koska Café Aamuruskoon ei ole aiemmin tehty laajaa asiakastyytyväisyyskyselyä, oli työlle tarve ja tarkoitus.
Asiakkaat antavat tuloksissa yrityksen toimivuudesta sekä palvelun laadusta pääosin hyvän tai erinomaisen arvosanan. Kehityskohteiksi valikoituivat kahvilan viihtyisyys sekä Internetsivut.