ASIAKASKYSELY AMMATILLISTEN TUKIHENKILÖIDEN SOSIAALISEN KUNTOUTUKSEN ASIAKKAILLE SEKÄ AJATUKSIA RYHMÄPALVELUIDEN KEHITTÄMISEEN
Ekholm, Mia (2014)
Ekholm, Mia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112116199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112116199
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Ekholm, Mia sosionomi (AMK). Asiakaskysely ammatillisten tukihenkilöiden sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaille ja ryhmäpalveluiden kehittäminen. Diak etelä, Järvenpää, syksy 2014, 102s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen tutkimus asiakaskyselyn toteutuksen osalta ja ryhmätoimintojen kehittämisen osalta tutkimuksessa oli toimintatutkimuksen piirteitä. Opinnäytetyön oli tilannut Riihenaika oy. Opinnäytetyön tavoitteina oli tuottaa selkeä kuvaus Messityöstä, selvittää asiakkaiden kokemaa tuen tarvetta asioinneissaan, koota asiakkaiden toiveet ryhmäpalveluiden kehittämistä varten, viedä tieto asiakkaiden kokemasta työyhteisöön ja käyttää tätä tietoa ryhmäpalveluiden kehittämiseen.
Messityötä ja työssä käytettyjä menetelmiä on kuvattu mahdollisimman tarkasti koko asiakas prosessin läpi ja vertailtu case manager -työhön. Asiakkaiden kokemuksia on kerätty kyselylomakkeella. Tulokset on analysoitu ristiintaulukoimalla käyttäen Webropol ohjelmaa. Kyselystä saadut tulokset on esitetty työyhteisölle ja tietoa on reflektoitu pienryhmäkeskustelulla. Työryhmässä on tehty myös SWOT -analyysi, jolla ryhmätoimintoja on analysoitu. SWOT -analyysistä saatua tietoa olen analysoinut ja tehnyt ryhmätoimintaa varten kehitysehdotuksia.
Asiakkaat ovat kokeneet hyötyneensä ammatillisen tukihenkilön tuesta viranomaisasioinnissa. Asiakkaat ovat kokeneet tarvinneensa eniten tukea hakemusten teossa ja päätöksien lukemisessa Kelan ja sosiaalitoimen palveluissa. Ammatillisten tukihenkilöiden kokemuksen mukaan asiakkaat ovat tarvinneet erityisesti tukea liitetiedostojen kokoamisessa asioidessaan. Äidinkielenään muuta kuin suomea puhuvien kokema avun tarve on ollut hieman suurempaa kuin suomea äidinkielenään puhuvien. Terveydenhoidon palveluissa on miesten kokema tuen tarve ollut selkeästi suurempaa kuin naisten. Ryhmäpalveluihin osallistuminen on ollut heikkoa. Asiakkaat, jotka ovat osallistuneet järjestettyihin ryhmiin ovat kokeneet hyötyneensä. Ryhmiin osallistumisen esteinä on kulkeminen ja asiakkaiden sen hetkinen kunto. Asiakkaiden kertoma tarve on toiminnallisista ryhmistä, joiden järjestämisessä tilojen sopimattomuus on esteenä.
Asiakkaiden ja ammatillisten tukihenkilöiden välinen luottamuksellinen asiakas-suhde on useimmiten onnistunutta. Ryhmätoimintoja voidaan kehittää organisoimalla kuljetusta ja tiedotusta sekä ryhmien järjestämisen mahdollisuutta laajemmin järjestöissä ja julkisissa tiloissa tulisi selvittää.
Avainsanat: case manager, yhteisöllisyys, dialogisuus, osallisuus, asiakaslähtöinen, luottamus, sosiaalinen kuntoutus
Ekholm, Mia sosionomi (AMK). Asiakaskysely ammatillisten tukihenkilöiden sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaille ja ryhmäpalveluiden kehittäminen. Diak etelä, Järvenpää, syksy 2014, 102s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen tutkimus asiakaskyselyn toteutuksen osalta ja ryhmätoimintojen kehittämisen osalta tutkimuksessa oli toimintatutkimuksen piirteitä. Opinnäytetyön oli tilannut Riihenaika oy. Opinnäytetyön tavoitteina oli tuottaa selkeä kuvaus Messityöstä, selvittää asiakkaiden kokemaa tuen tarvetta asioinneissaan, koota asiakkaiden toiveet ryhmäpalveluiden kehittämistä varten, viedä tieto asiakkaiden kokemasta työyhteisöön ja käyttää tätä tietoa ryhmäpalveluiden kehittämiseen.
Messityötä ja työssä käytettyjä menetelmiä on kuvattu mahdollisimman tarkasti koko asiakas prosessin läpi ja vertailtu case manager -työhön. Asiakkaiden kokemuksia on kerätty kyselylomakkeella. Tulokset on analysoitu ristiintaulukoimalla käyttäen Webropol ohjelmaa. Kyselystä saadut tulokset on esitetty työyhteisölle ja tietoa on reflektoitu pienryhmäkeskustelulla. Työryhmässä on tehty myös SWOT -analyysi, jolla ryhmätoimintoja on analysoitu. SWOT -analyysistä saatua tietoa olen analysoinut ja tehnyt ryhmätoimintaa varten kehitysehdotuksia.
Asiakkaat ovat kokeneet hyötyneensä ammatillisen tukihenkilön tuesta viranomaisasioinnissa. Asiakkaat ovat kokeneet tarvinneensa eniten tukea hakemusten teossa ja päätöksien lukemisessa Kelan ja sosiaalitoimen palveluissa. Ammatillisten tukihenkilöiden kokemuksen mukaan asiakkaat ovat tarvinneet erityisesti tukea liitetiedostojen kokoamisessa asioidessaan. Äidinkielenään muuta kuin suomea puhuvien kokema avun tarve on ollut hieman suurempaa kuin suomea äidinkielenään puhuvien. Terveydenhoidon palveluissa on miesten kokema tuen tarve ollut selkeästi suurempaa kuin naisten. Ryhmäpalveluihin osallistuminen on ollut heikkoa. Asiakkaat, jotka ovat osallistuneet järjestettyihin ryhmiin ovat kokeneet hyötyneensä. Ryhmiin osallistumisen esteinä on kulkeminen ja asiakkaiden sen hetkinen kunto. Asiakkaiden kertoma tarve on toiminnallisista ryhmistä, joiden järjestämisessä tilojen sopimattomuus on esteenä.
Asiakkaiden ja ammatillisten tukihenkilöiden välinen luottamuksellinen asiakas-suhde on useimmiten onnistunutta. Ryhmätoimintoja voidaan kehittää organisoimalla kuljetusta ja tiedotusta sekä ryhmien järjestämisen mahdollisuutta laajemmin järjestöissä ja julkisissa tiloissa tulisi selvittää.
Avainsanat: case manager, yhteisöllisyys, dialogisuus, osallisuus, asiakaslähtöinen, luottamus, sosiaalinen kuntoutus