Kuluttajien vastuullinen ostokäyttäytyminen
Hertz, Tiia; Mäki, Iiro (2014)
Hertz, Tiia
Mäki, Iiro
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111915983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111915983
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on määrällinen tutkimus vastuullisuuden merkityksestä kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Vastuullisuus on ajankohtainen aihe, joka on viimeaikoina kasvattanut merkitystään yritysten ja kuluttajien keskuudessa. Ostokäyttäytymisen lisäksi tutkimuksessa selvitettiin kuluttajien tietoisuutta vastuullisuuteen liittyvistä käsitteistä, sekä sitä miten ulkoiset ja elämäntilanteisiin liittyvät tekijät vaikuttavat heidän ostokäyttäytymiseensä.
Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselyn muodossa, josta saatiin vastauksia 517 kappaletta. Kyselyyn vastasi Laurea Ammattikorkeakoulun opiskelijoita ja henkilökuntaa, sekä tutkimuk-sen tekijöiden omia kontakteja. Tutkimuksella selvitettiin kuluttajien vastuullisuuden tuntemusta, heidän ajatuksiaan yritysten tiedonjaosta, sekä kuluttajien suhtautumista vastuullisuuteen ja vastuullisuuden vaikutusta heidän ostopäätöksiinsä.
Vastuullinen liiketoiminta ja ostokäyttäytyminen muodostivat tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen, jonka avulla tutkimuksen vastauksia analysoitiin. Aiheeseen liittyvän teorian lisäksi tutkimuksessa paneuduttiin myös tutkimusmenetelmien teoriaan.
Tutkimuksen tuloksista näkee, että kuluttajat pitivät vastuullisuutta ostamissaan tuotteissa ja palveluissa melko tärkeänä, mutta siitä huolimatta tämä ei heijastunut kovin selkeästi heidän ostokäyttäytymiseensä. Keskeisimpinä tuloksina saatiin selville, että vastuullisuus tuotteissa ja palveluissa vaikutti enemmän naisten kuin miesten ostokäyttäytymiseen ja asenteisiin, sekä sen että opiskelijat eivät ottaneet vastuullisuutta ostopäätöksissään yhtä paljon huomioon kuin työssäkäyvät kuluttajat. Tämän lisäksi tutkimuksella saatiin selville, että selkeä enemmistö vastaajista tiesi, mitä vastuullisuudella tuotteissa ja palveluissa tarkoitetaan, sekä suurin osa vastuullisuuteen liittyvistä merkeistä ja käsitteistä oli vastaajien tiedossa.
Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselyn muodossa, josta saatiin vastauksia 517 kappaletta. Kyselyyn vastasi Laurea Ammattikorkeakoulun opiskelijoita ja henkilökuntaa, sekä tutkimuk-sen tekijöiden omia kontakteja. Tutkimuksella selvitettiin kuluttajien vastuullisuuden tuntemusta, heidän ajatuksiaan yritysten tiedonjaosta, sekä kuluttajien suhtautumista vastuullisuuteen ja vastuullisuuden vaikutusta heidän ostopäätöksiinsä.
Vastuullinen liiketoiminta ja ostokäyttäytyminen muodostivat tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen, jonka avulla tutkimuksen vastauksia analysoitiin. Aiheeseen liittyvän teorian lisäksi tutkimuksessa paneuduttiin myös tutkimusmenetelmien teoriaan.
Tutkimuksen tuloksista näkee, että kuluttajat pitivät vastuullisuutta ostamissaan tuotteissa ja palveluissa melko tärkeänä, mutta siitä huolimatta tämä ei heijastunut kovin selkeästi heidän ostokäyttäytymiseensä. Keskeisimpinä tuloksina saatiin selville, että vastuullisuus tuotteissa ja palveluissa vaikutti enemmän naisten kuin miesten ostokäyttäytymiseen ja asenteisiin, sekä sen että opiskelijat eivät ottaneet vastuullisuutta ostopäätöksissään yhtä paljon huomioon kuin työssäkäyvät kuluttajat. Tämän lisäksi tutkimuksella saatiin selville, että selkeä enemmistö vastaajista tiesi, mitä vastuullisuudella tuotteissa ja palveluissa tarkoitetaan, sekä suurin osa vastuullisuuteen liittyvistä merkeistä ja käsitteistä oli vastaajien tiedossa.