Co-created Corporate Story : Creating a Concept for Engaging Staff into Change Implementation
Rainio, Ida (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715780
Tiivistelmä
Nopeat muutokset yhteiskunnan monilla tasoilla pakottavat yritykset muuttamaan toimintamallejaan. Taloudelliset, globaalit ja sukupolvien väliset muutokset vaikuttavat suoraan yritysten strategioihin, ja vuorovaikutteinen teknologia on muuttanut asiakkaat passiivisista vastaanottajista aktiivisiksi osallistujiksi. Nämä muutokset vaativat totuttelua kaikilta. Koska ihmiset yleensä hyväksyvät muutokset paremmin, jos he ovat itse osallisina päättämässä niistä, herää kysymys, miten yritykset voisivat luoda muutosta yhdessä henkilökunnan kanssa.
Tässä lopputyössä pyritään löytämään vastaus siihen, voitaisiinko yritysten muutostoimenpiteitä helpottaa siihen tarkoitukseen muotoillun palvelun avulla. Siinä luodaan palvelukonsepti, joka auttaa fasilitoimaan muutoksen jalkauttamista samalla kun muutosta viestitään ja markkinoidaan sekä sisäisesti että ulkoisesti. Näin konsepti yhdistää konsultointi-, markkinointi- ja viestintätoimistojen tarjoamat palvelut.
Lean-menetelmällä luotu konsepti vie muotoiluajattelua kokonaan uudelle alueelle – yritysviestintään. Luotavassa Matka tulevaan -konseptissa yrityksen henkilökunta kutsutaan mukaan luomaan yrityksen tarinaa. Kuvitteellinen risteilyalus ankkuroi henkilökunnan kerran viikossa yrityksen uutta suuntaa käsittelevien teemojen ympärille ja kysyy työntekijöiden näkemyksiä uudesta suunnasta.
Konsepti on pilotoitu keskisuuressa suomalaisyrityksessä. Pilottiprojektin osallistumisprosentti oli 83 %, ja se vei henkilökunnan aikaa keskimäärin 1 tuntia 15 minuuttia. Se tuotti yhteensä yli 450 kommenttia, joista muotoiltiin yrityksen yhteinen tarina sekä siitä kertovat markkinointimateriaalit. Osallistumalla prosessiin työntekijät tulivat tietoisiksi työnantajansa uudesta strategiasta ja joutuivat pohtimaan, miten se vaikuttaa heidän omaan työhönsä. Osallistujia haastateltiin jälkikäteen konseptin kehittämiseksi edelleen. Palaute oli suurimmaksi osaksi myönteistä, mutta myös kehittämiskohteita löytyi. Raportti esittelee haastattelutulokset ja ehdottaa jatkotoimenpiteitä konseptin seuraavaa iteraatiota varten.
Tässä lopputyössä pyritään löytämään vastaus siihen, voitaisiinko yritysten muutostoimenpiteitä helpottaa siihen tarkoitukseen muotoillun palvelun avulla. Siinä luodaan palvelukonsepti, joka auttaa fasilitoimaan muutoksen jalkauttamista samalla kun muutosta viestitään ja markkinoidaan sekä sisäisesti että ulkoisesti. Näin konsepti yhdistää konsultointi-, markkinointi- ja viestintätoimistojen tarjoamat palvelut.
Lean-menetelmällä luotu konsepti vie muotoiluajattelua kokonaan uudelle alueelle – yritysviestintään. Luotavassa Matka tulevaan -konseptissa yrityksen henkilökunta kutsutaan mukaan luomaan yrityksen tarinaa. Kuvitteellinen risteilyalus ankkuroi henkilökunnan kerran viikossa yrityksen uutta suuntaa käsittelevien teemojen ympärille ja kysyy työntekijöiden näkemyksiä uudesta suunnasta.
Konsepti on pilotoitu keskisuuressa suomalaisyrityksessä. Pilottiprojektin osallistumisprosentti oli 83 %, ja se vei henkilökunnan aikaa keskimäärin 1 tuntia 15 minuuttia. Se tuotti yhteensä yli 450 kommenttia, joista muotoiltiin yrityksen yhteinen tarina sekä siitä kertovat markkinointimateriaalit. Osallistumalla prosessiin työntekijät tulivat tietoisiksi työnantajansa uudesta strategiasta ja joutuivat pohtimaan, miten se vaikuttaa heidän omaan työhönsä. Osallistujia haastateltiin jälkikäteen konseptin kehittämiseksi edelleen. Palaute oli suurimmaksi osaksi myönteistä, mutta myös kehittämiskohteita löytyi. Raportti esittelee haastattelutulokset ja ehdottaa jatkotoimenpiteitä konseptin seuraavaa iteraatiota varten.