Aloittavan verkkopalveluyrityksen markkinointisuunnitelma: CASE Rehtiruoka.fi
Makkonen, Lauri (2014)
Makkonen, Lauri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316340
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy aloittavan verkkopalveluyrityksen markkinoinnin suunnitteluun tekijän omalle kohdeorganisaatiolle Rehtiruoka.fi –palvelulle. Rehtiruoka.fi palvelun käytännön toteutus on aloitettu kesällä 2014 ja tämän johdosta muotoutui tarve markkinointisuunnitelman toteuttamiselle, jotta liiketoiminta voidaan aloittaa.
Opinnäytetyön tavoite oli toteuttaa markkinointisuunnitelma Rehtiruoka.fi –palvelulle. Tavoitetta ohjasi erilaisten markkinoinnin kanavien ja keinojen tarkastelu kohdeorganisaation resurssien ja asiakkaiden perusteella.
Opinnäytetyössä käydään aluksi teoreettisesti läpi markkinoinnin suunnitteluun vaikuttavaa viitekehystä, jonka jälkeen käsitellään suunnitelman laatimista lähtökohta-analyysien, tavoitteiden ja strategian osalta. Lisäksi teoriaosuutta täydennetään selvittämällä markkinointisuunnitelmaan mukaan valittujen erilaisten kanavien toimintaa.
Opinnäytetyön toiminnallisen osan eli markkinointisuunnitelman laatimiseksi haastateltiin lisäksi kahta asiantuntijaa tärkeiksi muodostuneiden teemojen: b2b-myynnin ja digitaalisen markkinoinnin saralta.
Lopullisessa tuotoksessa käydään läpi palvelun toimintaan vaikuttava lähtökohtatilanne ja toimintaympäristö, asiakkaat, kilpailijat sekä markkinoinnin tavoitteet, strategia, toimintasuunnitelma, budjetti sekä seuranta & mittarit.
Toteutettu markkinointisuunnitelma osoittaa, kuinka erinäisiä perinteisiä sekä digitaalisen markkinoinnin kanavia ja keinoja voidaan käyttää aloittavan verkkopalveluyrityksen markkinoinnissa.
Asiasanat: markkinointi, verkkopalvelu, aloittava yritys
Opinnäytetyön tavoite oli toteuttaa markkinointisuunnitelma Rehtiruoka.fi –palvelulle. Tavoitetta ohjasi erilaisten markkinoinnin kanavien ja keinojen tarkastelu kohdeorganisaation resurssien ja asiakkaiden perusteella.
Opinnäytetyössä käydään aluksi teoreettisesti läpi markkinoinnin suunnitteluun vaikuttavaa viitekehystä, jonka jälkeen käsitellään suunnitelman laatimista lähtökohta-analyysien, tavoitteiden ja strategian osalta. Lisäksi teoriaosuutta täydennetään selvittämällä markkinointisuunnitelmaan mukaan valittujen erilaisten kanavien toimintaa.
Opinnäytetyön toiminnallisen osan eli markkinointisuunnitelman laatimiseksi haastateltiin lisäksi kahta asiantuntijaa tärkeiksi muodostuneiden teemojen: b2b-myynnin ja digitaalisen markkinoinnin saralta.
Lopullisessa tuotoksessa käydään läpi palvelun toimintaan vaikuttava lähtökohtatilanne ja toimintaympäristö, asiakkaat, kilpailijat sekä markkinoinnin tavoitteet, strategia, toimintasuunnitelma, budjetti sekä seuranta & mittarit.
Toteutettu markkinointisuunnitelma osoittaa, kuinka erinäisiä perinteisiä sekä digitaalisen markkinoinnin kanavia ja keinoja voidaan käyttää aloittavan verkkopalveluyrityksen markkinoinnissa.
Asiasanat: markkinointi, verkkopalvelu, aloittava yritys