Vastaanoton ja kokouspalveluiden työntekijöiden ergonomian nykytaso ja kehitysehdotukset majoitusliikkeessä Original Sokos Hotel Presidentti
Kainulainen, Mari; Konu, Kaisa-Mari (2014)
Kainulainen, Mari
Konu, Kaisa-Mari
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016167
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on selvittää Original Sokos Hotel Presidentin vastaanoton sekä kokousosaston ergonomian tasoa sekä työntekijöiden haastattelujen pohjalta tehdä kehitysehdotuksia tulevaa remonttia ajatellen.
Idea tutkimukseen lähti toisen tekijän keskusteluista työtovereidensa kanssa, joissa pohdittiin Presidentin ergonomisia puutteita. Käytäntöön idea päätettiin laittaa, kun tuli ilmi, että Presidenttiin on tulossa remontti. Lisäkimmoketta työlle toi Presidentin esimiesten kiinnostus työtä kohtaan.
Tutkimus tehtiin lokakuussa 2014 ja sitä varten haastateltiin yhteensä kolmeatoista vastaanoton ja neljää kokousosaston työntekijää. Menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja kysymykset tehtiin valmiiden ergonomiamittausten pohjalta muokaten ne sopiviksi Presidenttiin. Vastaanotolle ja kokousosastolle käytettiin samaa pohjaa, mutta ne sisälsivät erilaisen työnkuvan vuoksi eri kysymyksiä.
Ergonomia on hyvin moni tasoinen aihe ja siihen liittyy paitsi työnantaja ja työntekijä, myös monia muita tahoja työpaikalla. Panostamalla ergonomiaan voidaan säästää rahaa ja samalla saadaan parhaassa tapauksessa työntekijöille lisää työvuosia yrityksessä.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että vastaanoton ergonomiseksi haasteeksi nousee vastaanottotiski. Suurin syy siihen on sen säätelymahdollisuuksien puutteellisuus ja tiskin massiivisuus. Useimmat kokevat myös nykyisen valaistuksen liian hämäräksi päätetyöhön ja myös toimiston puolelle kaivataan lisävalaistusta helpottamaan tietokoneella tehtävää työtä. Lisäksi lämpötila koetaan säädettävyydeltään liian yksipuolisena ja siihen toivotaan parannusta. Kokousosastolla ergonomia on hyvällä tasolla. Haasteena on painavien taakkojen kuten tuolien ja pöytien nostaminen ja siirtäminen. Taakkojen nostamisessa ja siirtämisessä on tällä hetkellä apuna rullakot.
Idea tutkimukseen lähti toisen tekijän keskusteluista työtovereidensa kanssa, joissa pohdittiin Presidentin ergonomisia puutteita. Käytäntöön idea päätettiin laittaa, kun tuli ilmi, että Presidenttiin on tulossa remontti. Lisäkimmoketta työlle toi Presidentin esimiesten kiinnostus työtä kohtaan.
Tutkimus tehtiin lokakuussa 2014 ja sitä varten haastateltiin yhteensä kolmeatoista vastaanoton ja neljää kokousosaston työntekijää. Menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja kysymykset tehtiin valmiiden ergonomiamittausten pohjalta muokaten ne sopiviksi Presidenttiin. Vastaanotolle ja kokousosastolle käytettiin samaa pohjaa, mutta ne sisälsivät erilaisen työnkuvan vuoksi eri kysymyksiä.
Ergonomia on hyvin moni tasoinen aihe ja siihen liittyy paitsi työnantaja ja työntekijä, myös monia muita tahoja työpaikalla. Panostamalla ergonomiaan voidaan säästää rahaa ja samalla saadaan parhaassa tapauksessa työntekijöille lisää työvuosia yrityksessä.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että vastaanoton ergonomiseksi haasteeksi nousee vastaanottotiski. Suurin syy siihen on sen säätelymahdollisuuksien puutteellisuus ja tiskin massiivisuus. Useimmat kokevat myös nykyisen valaistuksen liian hämäräksi päätetyöhön ja myös toimiston puolelle kaivataan lisävalaistusta helpottamaan tietokoneella tehtävää työtä. Lisäksi lämpötila koetaan säädettävyydeltään liian yksipuolisena ja siihen toivotaan parannusta. Kokousosastolla ergonomia on hyvällä tasolla. Haasteena on painavien taakkojen kuten tuolien ja pöytien nostaminen ja siirtäminen. Taakkojen nostamisessa ja siirtämisessä on tällä hetkellä apuna rullakot.