Kanavat yhteistyökumppaneiden löytämiseen Kiinasta : Case Agri-Kymi Oy
Villikka, Heini (2014)
Villikka, Heini
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416388
Tiivistelmä
Monille yrityksille yhteistyökumppaneiden löytäminen Kiinan suuresta tarjonnasta on vaikeaa. On paljon erilaisia vaihtoehtoja etsiä yhteistyökumppaneita, mutta mitkä sitten ovat käyttökelpoisimmat keinot, sitä pyritään tässä opinnäytetyössä selvittämään. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on etsiä Agri-Kymi Oy:lle keinoja, joiden avulla olisi mahdollista löytää yhteistyökumppani ja aloittaa tuontitoiminta Kiinasta.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksessa on lähestytty yritystä SWOT-analyysillä, ja tämän avulla pyritty selvittämään sen tämänhetkinen tilanne sekä tulevaisuuden näkymät. Tutkimuksessa perehdytään paremmin kumppanuuteen operatiivisen, taktisen ja strategisen kumppanuuden osalta. Lähdemateriaalina on käytetty olemassa olevaa kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä. Tutkimuksen haastattelut on toteutettu teemahaastatteluna sekä sähköisenä vapaamuotoisena kyselynä useammalle eri yritykselle aiheeseen liittyen. Tämän lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin opinnäytetyön kirjoittajan omaa kokemusta kiinasta, kulttuurista ja työelämästään. Tämän avulla hän pystyi hyödyntämään omaa suhdeverkostoaan työn tekemisessä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin useita erilaisia potentiaalisia vaihtoehtoja, kuinka Agri-Kymi Oy:n on mahdollista etsiä yhteistyökumppaneita Kiinasta. Näitä vaihtoehtoja vertailtiin keskenään ja niiden avulla on pyritty löytämään paras mahdollinen tapa, mistä olisi hyvä aloittaa potentiaalisten yhteistyökumppaneiden etsintä.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksessa on lähestytty yritystä SWOT-analyysillä, ja tämän avulla pyritty selvittämään sen tämänhetkinen tilanne sekä tulevaisuuden näkymät. Tutkimuksessa perehdytään paremmin kumppanuuteen operatiivisen, taktisen ja strategisen kumppanuuden osalta. Lähdemateriaalina on käytetty olemassa olevaa kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä. Tutkimuksen haastattelut on toteutettu teemahaastatteluna sekä sähköisenä vapaamuotoisena kyselynä useammalle eri yritykselle aiheeseen liittyen. Tämän lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin opinnäytetyön kirjoittajan omaa kokemusta kiinasta, kulttuurista ja työelämästään. Tämän avulla hän pystyi hyödyntämään omaa suhdeverkostoaan työn tekemisessä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin useita erilaisia potentiaalisia vaihtoehtoja, kuinka Agri-Kymi Oy:n on mahdollista etsiä yhteistyökumppaneita Kiinasta. Näitä vaihtoehtoja vertailtiin keskenään ja niiden avulla on pyritty löytämään paras mahdollinen tapa, mistä olisi hyvä aloittaa potentiaalisten yhteistyökumppaneiden etsintä.