YHTEISTÄ TYÖTÄ : HYKS-nuorisopsykiatrian avohoidon ja koulujen oppilas-huoltotyöryhmien yhteistyö Helsingissä
Lidström, Mirva (2014)
Lidström, Mirva
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316322
Tiivistelmä
Lidström, Mirva. Yhteistä työtä. HYKS-nuorisopsykiatrian avohoidon ja koulujen oppilashuoltotyöryhmien yhteistyö Helsingissä. Diak Helsinki, syksy 2014, 94 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Terveyden edistämisen koulutusohjelma, Johtaminen perhekeskeisessä työssä, Sairaanhoitaja (YAMK).
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa ja kuvailla nuorisopsykiatrian ja oppilashuollon yhteistyötä tällä hetkellä Helsingissä. Tavoitteena oli myös arvioida, miten yhteistyötä tulisi kehittää.
Aineisto kerättiin HYKS-nuorisospsykiatrian avohoidon työntekijöiltä sekä Helsingin kaupungin yläkoulujen ja ammattioppilaitosten oppilashuollossa työskenteleviltä henkilöiltä verkkopohjaisen kyselyn avulla.
Tutkimuksen tuloksena oli, että yhteistyö toteutuu tällä hetkellä vaihtelevasti ja kehittämistarpeita yhteistyölle oli. Työntekijät toivoivat tiiviimpää yhteistyötä ja tutustumista toisen organisaatioon. Dialoginen työtapa nähtiin keinona parempaan yhteistyöhön. Konsultointimahdollisuus nähtiin erittäin tarpeelliseksi. Työntekijät totesivat myös, että yhteiselle koulutukselle ja kehittämiselle on tarvetta. Lisäksi toivottiin varhaista puuttumista, matalaa kynnystä hoitoon sekä liikkuvaa työotetta.
Monet vastaajien kehittämisehdotuksista liittyivät asenteisiin ja käytännön toteutukseen, eivätkä ne vaadi esimerkiksi lisää resursseja. Tärkeäksi nähtiin työntekijöiden asennoituminen yhteistyöhön sekä valmiudet dialogiseen työtapaan. Toisaalta myös resurssien lisäämistä toivottiin ja riittävät resurssit nähtiin edellytyksenä toimivalle yhteistyölle.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää sekä käytännön työssä että palveluita kehittäessä. Johtopäätöksenä on, että yhteistyötä tulisi kehittää. Molempien työtä arvostavaa asennetta voidaan vahvistaa tutustumisen, konsultoinnin, yhteisen koulutuksen ja kehittämisen sekä dialogisen työtavan avulla. Uusille työtavoille on myös tarvetta ja tutkimuksen mukaan varhaista puuttumista, matalan kynnyksen palveluita ja liikkuvaa työotetta tulisi lisätä.
Asiasanat: nuorisopsykiatria, oppilashuolto, yhteistyö
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Terveyden edistämisen koulutusohjelma, Johtaminen perhekeskeisessä työssä, Sairaanhoitaja (YAMK).
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa ja kuvailla nuorisopsykiatrian ja oppilashuollon yhteistyötä tällä hetkellä Helsingissä. Tavoitteena oli myös arvioida, miten yhteistyötä tulisi kehittää.
Aineisto kerättiin HYKS-nuorisospsykiatrian avohoidon työntekijöiltä sekä Helsingin kaupungin yläkoulujen ja ammattioppilaitosten oppilashuollossa työskenteleviltä henkilöiltä verkkopohjaisen kyselyn avulla.
Tutkimuksen tuloksena oli, että yhteistyö toteutuu tällä hetkellä vaihtelevasti ja kehittämistarpeita yhteistyölle oli. Työntekijät toivoivat tiiviimpää yhteistyötä ja tutustumista toisen organisaatioon. Dialoginen työtapa nähtiin keinona parempaan yhteistyöhön. Konsultointimahdollisuus nähtiin erittäin tarpeelliseksi. Työntekijät totesivat myös, että yhteiselle koulutukselle ja kehittämiselle on tarvetta. Lisäksi toivottiin varhaista puuttumista, matalaa kynnystä hoitoon sekä liikkuvaa työotetta.
Monet vastaajien kehittämisehdotuksista liittyivät asenteisiin ja käytännön toteutukseen, eivätkä ne vaadi esimerkiksi lisää resursseja. Tärkeäksi nähtiin työntekijöiden asennoituminen yhteistyöhön sekä valmiudet dialogiseen työtapaan. Toisaalta myös resurssien lisäämistä toivottiin ja riittävät resurssit nähtiin edellytyksenä toimivalle yhteistyölle.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää sekä käytännön työssä että palveluita kehittäessä. Johtopäätöksenä on, että yhteistyötä tulisi kehittää. Molempien työtä arvostavaa asennetta voidaan vahvistaa tutustumisen, konsultoinnin, yhteisen koulutuksen ja kehittämisen sekä dialogisen työtavan avulla. Uusille työtavoille on myös tarvetta ja tutkimuksen mukaan varhaista puuttumista, matalan kynnyksen palveluita ja liikkuvaa työotetta tulisi lisätä.
Asiasanat: nuorisopsykiatria, oppilashuolto, yhteistyö