Kaupunkibrändi ja nuorten matkailumotivaatio Helsingissä ja Kööpenhaminassa
Liuhto, Laura; Urhola, Johanna (2014)
Liuhto, Laura
Urhola, Johanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112116263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112116263
Tiivistelmä
Helsingin kaupungille toimeksiantona tehdyn opinnäytetyön tavoitteena on selvittää matkailumotivaation syitä sekä kaupunkibrändin ja -kulttuurin vaikutuksia matkakohteen valinnassa Helsingissä ja Kööpenhaminassa. Näiden pohjalta tehdään kehitysideoita nuorisomatkailuun Helsingin kaupungille. Työn kohderyhmänä ovat 18–26-vuotiaat nuoret aikuiset matkailijat, joista käytetään tässä työssä nimitystä nuoret.
Tietoperustassa käsitellään matkailumotivaatiota ja siihen liittyviä teorioita. Toisena pääaiheena on kaupunkibrändi ja kaupunkikulttuuri. Kyseisten asioiden merkitystä pohditaan ja vertaillaan Helsingissä sekä Kööpenhaminassa. Työssä määritellään tärkeimmät käsitteet.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu kyselylomake ja otantamenetelmänä käytettiin kiintiöpoimintaa. Tutkimus suoritettiin syyskuussa 2014 Helsingissä ja Kööpenhaminassa. Kyselyitä kerättiin paperisina versioina ja sähköisessä muodossa Webropolin kautta. Niitä kertyi yhteensä 224. Tutkimus osoittaa, että Helsingin ja Kööpenhaminan kaupunkibrändit tunnetaan hyvin nuorten keskuudessa. Helsinki ei ole kuitenkaan yltänyt haluttuun tunnettuuteen pohjoismaisena pääkaupunkina. Nuorten matkailumotivaatioon vaikuttaa muiden mielipiteet ja suositukset. Tärkeimpiä motivaatiotekijöitä nuorille ovat itsensä toteuttaminen, sosiaalinen kanssakäyminen ja arvostus sekä yhteenkuuluvuuden tunne.
Nuorten matkailun parantamiseksi Helsingin kaupungin tulee keskittyä tehokkaampaan markkinointiin. Erityisesti nuorille suunnatut tapahtumat ovat tärkeässä osassa. Ratkaisuna tähän on kehittää Visit Helsingin-sivuille kansainvälinen sivusto nuorille. Se sisältää ajankohtaista tietoa nuoria kiinnostavista tapahtumista, kahviloista, ravintoloista ja tarjouksista. Sivuston avulla Helsingin kaupunki voi erottua muista pohjoismaisista pääkaupungeista. Sitä mainostetaan Helsingin lentojen varausten yhteydessä, sosiaalisessa mediassa ja Google-mainonnan avulla. Merellisyyden, designin, muodin, taiteen, museoiden ja historian tunnettuuden lisäämiseen tulee panostaa.
Tietoperustassa käsitellään matkailumotivaatiota ja siihen liittyviä teorioita. Toisena pääaiheena on kaupunkibrändi ja kaupunkikulttuuri. Kyseisten asioiden merkitystä pohditaan ja vertaillaan Helsingissä sekä Kööpenhaminassa. Työssä määritellään tärkeimmät käsitteet.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu kyselylomake ja otantamenetelmänä käytettiin kiintiöpoimintaa. Tutkimus suoritettiin syyskuussa 2014 Helsingissä ja Kööpenhaminassa. Kyselyitä kerättiin paperisina versioina ja sähköisessä muodossa Webropolin kautta. Niitä kertyi yhteensä 224. Tutkimus osoittaa, että Helsingin ja Kööpenhaminan kaupunkibrändit tunnetaan hyvin nuorten keskuudessa. Helsinki ei ole kuitenkaan yltänyt haluttuun tunnettuuteen pohjoismaisena pääkaupunkina. Nuorten matkailumotivaatioon vaikuttaa muiden mielipiteet ja suositukset. Tärkeimpiä motivaatiotekijöitä nuorille ovat itsensä toteuttaminen, sosiaalinen kanssakäyminen ja arvostus sekä yhteenkuuluvuuden tunne.
Nuorten matkailun parantamiseksi Helsingin kaupungin tulee keskittyä tehokkaampaan markkinointiin. Erityisesti nuorille suunnatut tapahtumat ovat tärkeässä osassa. Ratkaisuna tähän on kehittää Visit Helsingin-sivuille kansainvälinen sivusto nuorille. Se sisältää ajankohtaista tietoa nuoria kiinnostavista tapahtumista, kahviloista, ravintoloista ja tarjouksista. Sivuston avulla Helsingin kaupunki voi erottua muista pohjoismaisista pääkaupungeista. Sitä mainostetaan Helsingin lentojen varausten yhteydessä, sosiaalisessa mediassa ja Google-mainonnan avulla. Merellisyyden, designin, muodin, taiteen, museoiden ja historian tunnettuuden lisäämiseen tulee panostaa.