A study of Neo-Humanist Kindergarten's Physical Environment in Supporting Social Skills
Fashina, Olabode; Korkeakoski, Elisa (2014)
Fashina, Olabode
Korkeakoski, Elisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092614235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092614235
Tiivistelmä
Neo-humanistisen päiväkodin fyysinen ympäristö sosiaalisten taitojen tukijana
Tämän tutkimuksen pääasiallisena painopisteenä oli tutkia, kuinka päiväkodin fyysinen ympäristö tukee 5-7-vuotiaiden lasten sosiaalisia taitoja, erityisesti neuvottelu- ja ongelmanratkaisutaitoja sekä reiluutta.
Tutkimus toteutettiin yksityisessä, englanninkielisessä neo-humanistisessa päiväkodissa hyödyntäen laadullista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin observoimalla seitsemää lasta vapaan leikin aikana sekä päiväkodin sisä –että ulkotiloissa. Kaikilla kymmenellä aineistonkeruukerralla käytimme osallistuvaa havainnointia tutkimusmetodina. Lopuksi aineisto analysoitiin hyödyntäen tulkinnallista sisällönanalyysia, mikä mahdollisti vastaamisen tutkimuskysymykseen kuinka päiväkotimiljöö sekä leikkirekvisiitat tukevat lasten sosiaalisia taitoja.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että päiväkodin leikkirekvisiitat sekä fyysinen miljöö tukevat lasten sosiaalisia taitoja silloin, kun lapset ilmentävät riittävän tasoisia sosiaalisia taitoja vuorovaikutuksessa toisten lasten kanssa niin sisä- että ulkotiloissa. Joidenkin leikkirekvisiittojen parissa havainnointiin myös epäsosiaalista käyttäytymistä, jolloin tunnistettavissa oli puutteellisia sosiaalisia taitoja.Tulokset korostavat myös sitä, että aikuisella on tärkeä rooli fyysisessä varhaiskasvatusympäristössä, jota myös sosiaalis-konstruktiivinen näkemys puoltaa.
Kehityssuositukset kohdennettiin fyysiseen varhaiskasvatusympäristöön; varhaiskasvatusopettajat voivat laajentaa fyysistä ympäristöä liittämällä mukaan enemmän leikkinurkkauksia ja erilaisia leikkirekvisiittoja, joiden tarkoitus on edesauttaa sosiaalisten taitojen, kuten neuvottelu- ja ongelmanratkaisutaitojen sekä reiluuden tukemista.
Avainsanat: Varhaiskasvatus, Fyysinen ympäristö, Sosiaaliset taidot, Leikkirekvisiitat, Neo-humanistinen kasvatus
Tämän tutkimuksen pääasiallisena painopisteenä oli tutkia, kuinka päiväkodin fyysinen ympäristö tukee 5-7-vuotiaiden lasten sosiaalisia taitoja, erityisesti neuvottelu- ja ongelmanratkaisutaitoja sekä reiluutta.
Tutkimus toteutettiin yksityisessä, englanninkielisessä neo-humanistisessa päiväkodissa hyödyntäen laadullista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin observoimalla seitsemää lasta vapaan leikin aikana sekä päiväkodin sisä –että ulkotiloissa. Kaikilla kymmenellä aineistonkeruukerralla käytimme osallistuvaa havainnointia tutkimusmetodina. Lopuksi aineisto analysoitiin hyödyntäen tulkinnallista sisällönanalyysia, mikä mahdollisti vastaamisen tutkimuskysymykseen kuinka päiväkotimiljöö sekä leikkirekvisiitat tukevat lasten sosiaalisia taitoja.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että päiväkodin leikkirekvisiitat sekä fyysinen miljöö tukevat lasten sosiaalisia taitoja silloin, kun lapset ilmentävät riittävän tasoisia sosiaalisia taitoja vuorovaikutuksessa toisten lasten kanssa niin sisä- että ulkotiloissa. Joidenkin leikkirekvisiittojen parissa havainnointiin myös epäsosiaalista käyttäytymistä, jolloin tunnistettavissa oli puutteellisia sosiaalisia taitoja.Tulokset korostavat myös sitä, että aikuisella on tärkeä rooli fyysisessä varhaiskasvatusympäristössä, jota myös sosiaalis-konstruktiivinen näkemys puoltaa.
Kehityssuositukset kohdennettiin fyysiseen varhaiskasvatusympäristöön; varhaiskasvatusopettajat voivat laajentaa fyysistä ympäristöä liittämällä mukaan enemmän leikkinurkkauksia ja erilaisia leikkirekvisiittoja, joiden tarkoitus on edesauttaa sosiaalisten taitojen, kuten neuvottelu- ja ongelmanratkaisutaitojen sekä reiluuden tukemista.
Avainsanat: Varhaiskasvatus, Fyysinen ympäristö, Sosiaaliset taidot, Leikkirekvisiitat, Neo-humanistinen kasvatus