Mikroyrityksen markkinoinnin kehittäminen ja asiakassuhteiden hallinta : case: Kaaleppi
Riihimäki, Iida; Äikäs, Saara (2014)
Riihimäki, Iida
Äikäs, Saara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715824
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kalle Tanhuanpää, joka on Kaaleppi-yrityksen markkinointipäällikkö. Kaaleppi myy kokonaisvaltaisia suolahuonepaketteja sekä suolatuotteita. Opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa Kaalepin markkinointia. Tavoitteena oli kehittää yritykselle keinoja, joilla saada lisättyä Kaalepin tunnettuutta, ylläpidettyä asiakassuhteita sekä tehostaa markkinointikeinoja.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus, jossa selvitettiin Suomen suolahuoneiden nykytilaa sekä heidän kiinnostusta erilaisiin suolahuonetuotteisiin. Kyselyn toisena tarkoituksena oli kartoittaa, mitä markkinointikanavia suolahuoneyrittäjät suosivat tiedon hankkimiseen. Näin osattiin löytää oikeat markkinointikanavat Kaalepille. Kyselyn vastauksia pystyttiin hyödyntämään markkinointisuunnitelmaa laadittaessa ja uusien markkinointikeinojen ideoinnissa. Kyselytutkimus tehtiin sähköisesti SurveyMonkey-ohjelmalla lähettämällä kysely Suomen suolahuoneyrittäjien sähköposteihin. Yrityksiin, joilta ei saatu sähköisesti vastauksia, oltiin yhteydessä myöhemmin puhelimitse.
Opinnäytetyössä perehdyttiin aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen. Aihealueina olivat markkinointistrategiat, strategiset analyysit, markkinointimix, sähköinen markkinointi sekä asiakassuhdemarkkinointi.
Opinnäytetyön tärkeimmät tulokset muodostuivat kyselytutkimuksen analyysistä sekä markkinointisuunnitelmasta. Markkinointisuunnitelmassa käydään läpi Kaalepin nykytila-analyysi, markkinointitoimenpiteiden vuosikello sekä erilaisia mittareita toimenpiteiden seuraamiseen. Markkinointisuunnitelma toimii Kaalepin apuna markkinoinnin kehittämisessä.
Opinnäytetyön perusteella Kaalepin tulee käyttää monipuolisesti erilaisia markkinointikanavia ja lisätä markkinointitoimenpiteitä, jotta tuotteiden ja yrityksen tunnettuus kasvaisi. Näin ollen Kaaleppi saa kehitettyä toimintansa kannattavuutta.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus, jossa selvitettiin Suomen suolahuoneiden nykytilaa sekä heidän kiinnostusta erilaisiin suolahuonetuotteisiin. Kyselyn toisena tarkoituksena oli kartoittaa, mitä markkinointikanavia suolahuoneyrittäjät suosivat tiedon hankkimiseen. Näin osattiin löytää oikeat markkinointikanavat Kaalepille. Kyselyn vastauksia pystyttiin hyödyntämään markkinointisuunnitelmaa laadittaessa ja uusien markkinointikeinojen ideoinnissa. Kyselytutkimus tehtiin sähköisesti SurveyMonkey-ohjelmalla lähettämällä kysely Suomen suolahuoneyrittäjien sähköposteihin. Yrityksiin, joilta ei saatu sähköisesti vastauksia, oltiin yhteydessä myöhemmin puhelimitse.
Opinnäytetyössä perehdyttiin aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen. Aihealueina olivat markkinointistrategiat, strategiset analyysit, markkinointimix, sähköinen markkinointi sekä asiakassuhdemarkkinointi.
Opinnäytetyön tärkeimmät tulokset muodostuivat kyselytutkimuksen analyysistä sekä markkinointisuunnitelmasta. Markkinointisuunnitelmassa käydään läpi Kaalepin nykytila-analyysi, markkinointitoimenpiteiden vuosikello sekä erilaisia mittareita toimenpiteiden seuraamiseen. Markkinointisuunnitelma toimii Kaalepin apuna markkinoinnin kehittämisessä.
Opinnäytetyön perusteella Kaalepin tulee käyttää monipuolisesti erilaisia markkinointikanavia ja lisätä markkinointitoimenpiteitä, jotta tuotteiden ja yrityksen tunnettuus kasvaisi. Näin ollen Kaaleppi saa kehitettyä toimintansa kannattavuutta.