Monikulttuurinen kasvatuskumppanuus : monikulttuuristen perheiden kokemuksia kasvatuskumppanuudesta varhaiskasvatuksessa
Hamani-Moilanen, Hannah (2014)
Hamani-Moilanen, Hannah
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102014837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102014837
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia monikulttuuristen perheiden kokemuksia kasvatuskumppanuudesta ja sitä ohjaavien neljän periaatteen toteutumisesta. Kasvatuskumppanuuden neljä periaatetta ovat kuuleminen, kunnioitus, dialogisuus sekä luottamus. Monikulttuurisilla perheillä tässä opinnäytetyössä tarkoitetaan perheitä, joissa joko toinen vanhemmista tai molemmat vanhemmat ovat kotoisin muualta kuin Suomesta. Opinnäytetyö on toteutettu yhdessä Järvenpään kaupungin sekä Järvenpään kaupungin kahden päiväkodin kanssa. Työn tarkoituksena on antaa Järvenpään varhaiskasvatukselle tietoa monikulttuuristen perheiden kasvatuskumppanuuskokemuksista sekä kehittämisehdotuksia, joita kaupunki voi käyttää varhaiskasvatustoimintansa suunnittelussa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Sisältö on analysoitu käyttäen teorialähtöistä sisällönanalyysia. Haastattelut on toteutettu suomen- ja englanninkielillä, ja niiden toteutumisajankohta oli keväällä 2014. Tutkimukseen osallistui kolme monikulttuurista perhettä, ja kokemusten lisäksi heitä haastateltiin tavoitteena saada kehittämisnäkökulmaa varhaiskasvatuksen kasvatuskumppanuuteen.
Tutkimuksen mukaan perheet ovat kokeneet kasvatuskumppanuuden toteutuneen hyvin. Suurimmaksi osaksi myös jokainen neljästä periaatteesta on myös toteutunut hyvin. Suurin yhteinen tekijä kasvatuskumppanuuden periaatteiden toteutumisesta on välittynyt perheille lapsen hyvinvoinnin kautta. Jokaisen haastattelemani perheen lapsi on mielellään päivähoidossa ja voi siellä hyvin. Näin ollen perheet ovat tyytyväisiä kasvatuskumppanuuteen ammattikasvattajien kanssa ja kokevat itsensä kuulluiksi ja kunnioitetuiksi sekä luottavat päivähoidon kasvatushenkilökuntaan.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Sisältö on analysoitu käyttäen teorialähtöistä sisällönanalyysia. Haastattelut on toteutettu suomen- ja englanninkielillä, ja niiden toteutumisajankohta oli keväällä 2014. Tutkimukseen osallistui kolme monikulttuurista perhettä, ja kokemusten lisäksi heitä haastateltiin tavoitteena saada kehittämisnäkökulmaa varhaiskasvatuksen kasvatuskumppanuuteen.
Tutkimuksen mukaan perheet ovat kokeneet kasvatuskumppanuuden toteutuneen hyvin. Suurimmaksi osaksi myös jokainen neljästä periaatteesta on myös toteutunut hyvin. Suurin yhteinen tekijä kasvatuskumppanuuden periaatteiden toteutumisesta on välittynyt perheille lapsen hyvinvoinnin kautta. Jokaisen haastattelemani perheen lapsi on mielellään päivähoidossa ja voi siellä hyvin. Näin ollen perheet ovat tyytyväisiä kasvatuskumppanuuteen ammattikasvattajien kanssa ja kokevat itsensä kuulluiksi ja kunnioitetuiksi sekä luottavat päivähoidon kasvatushenkilökuntaan.