Varhaiskasvatuksen asiakasperheille : Somalinkielinen esite Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuspalveluille
Kurkinen, Iida (2014)
Kurkinen, Iida
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416504
Tiivistelmä
Kurkinen, Iida. Varhaiskasvatuksen asiakasperheille. Somalinkielinen esite Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuspalveluille. Diakonia-ammattikorkeakoulu, syksy 2014. 43s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Kouvolan kaupungin nykyisestä varhaiskasvatuspalveluiden asiakasperheille-esitteestä monipuolisempi ja havainnollistavampi versio sekä somalin että suomen kielelle. Lisäksi tavoitteena oli lisätä esitteeseen tietoa varhaiskasvatuksessa tapahtuvasta uskontokasvatuksesta ja yhteistyöstä evankelisluterilaisen seurakunnan kanssa. Tavoitteisiin kuului myös valmiin esitteen jakaminen tulkin avustuksella somalivanhemmille järjestettävässä iltatapahtumassa, jonka jälkeen esitteen toimivuutta olisi arvioitu käytännön kokeilulla sekä työntekijöille suunnatuilla kyselylomakkeilla ja muutamilla yksilöhaastatteluilla. Opinnäytetyö oli hankelähtöinen produktio, ja se toimi teoriapohjana kehitetylle tuotteelle. Työ toteutettiin yhteistyössä Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuspalveluiden kanssa.
Aineistona käytettiin varhaiskasvatusta, monikulttuurisuutta ja somalilaisuutta käsittelevää kirjallisuutta. Esitteeseen lisättyä uskontokasvatusnäkökulmaa varten perehdyttiin uskontokasvatukseen liittyviin teoksiin. Teoriapohjaa opinnäytetyölle toivat myös varhaiskasvatukseen liittyvät lait ja asetukset. Opinnäytetyöprosessin aikana suoritettiin työntekijähaastatteluita, joista kerätyn informaation pohjalta esitettä alettiin kehittää. Esitteeseen lisätyt havainnollistavat vaate- ja välinekuvamateriaalit hankittiin sukulaisperheen lasten varustuksista.
Esitteen tuottaminen kesti suhteellisen kauan, mutta tuotettu opas sai paljon positiivista palautetta. Esite onnistui kaiken kaikkiaan oikein hyvin ja valmistaja oli siihen erityisen tyytyväinen. Valmiin esitteen arviointi ei toteutunut alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti, ja somalivanhemmille suunnattua tapahtumaa ei pystytty järjestämään. Myös esitteen koekäyttö ja työntekijöille suunniteltu esitteen toimivuuden arviointikysely jäi toteutumatta. Palautetta esitteestä saatiin kuitenkin kerättyä tekemällä yksilöhaastattelu yhden somaliäidin kanssa.
Opinnäytetyöprosessin alussa tehdyt työntekijähaastattelut sekä prosessin lopussa tehty yksilöhaastattelu osoittivat, että havainnollistavalle, somalinkieliselle esitteelle on tarvetta. Prosessin aikana mielenkiintoa valmista esitettä kohtaan osoitettiin myös toisesta kunnasta, joten esitteen tuottaminen oli kannattavaa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, päivähoito, monikulttuurisuus, somalia, uskontokasvatus, tuotekehitys, produkti
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Kouvolan kaupungin nykyisestä varhaiskasvatuspalveluiden asiakasperheille-esitteestä monipuolisempi ja havainnollistavampi versio sekä somalin että suomen kielelle. Lisäksi tavoitteena oli lisätä esitteeseen tietoa varhaiskasvatuksessa tapahtuvasta uskontokasvatuksesta ja yhteistyöstä evankelisluterilaisen seurakunnan kanssa. Tavoitteisiin kuului myös valmiin esitteen jakaminen tulkin avustuksella somalivanhemmille järjestettävässä iltatapahtumassa, jonka jälkeen esitteen toimivuutta olisi arvioitu käytännön kokeilulla sekä työntekijöille suunnatuilla kyselylomakkeilla ja muutamilla yksilöhaastatteluilla. Opinnäytetyö oli hankelähtöinen produktio, ja se toimi teoriapohjana kehitetylle tuotteelle. Työ toteutettiin yhteistyössä Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuspalveluiden kanssa.
Aineistona käytettiin varhaiskasvatusta, monikulttuurisuutta ja somalilaisuutta käsittelevää kirjallisuutta. Esitteeseen lisättyä uskontokasvatusnäkökulmaa varten perehdyttiin uskontokasvatukseen liittyviin teoksiin. Teoriapohjaa opinnäytetyölle toivat myös varhaiskasvatukseen liittyvät lait ja asetukset. Opinnäytetyöprosessin aikana suoritettiin työntekijähaastatteluita, joista kerätyn informaation pohjalta esitettä alettiin kehittää. Esitteeseen lisätyt havainnollistavat vaate- ja välinekuvamateriaalit hankittiin sukulaisperheen lasten varustuksista.
Esitteen tuottaminen kesti suhteellisen kauan, mutta tuotettu opas sai paljon positiivista palautetta. Esite onnistui kaiken kaikkiaan oikein hyvin ja valmistaja oli siihen erityisen tyytyväinen. Valmiin esitteen arviointi ei toteutunut alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti, ja somalivanhemmille suunnattua tapahtumaa ei pystytty järjestämään. Myös esitteen koekäyttö ja työntekijöille suunniteltu esitteen toimivuuden arviointikysely jäi toteutumatta. Palautetta esitteestä saatiin kuitenkin kerättyä tekemällä yksilöhaastattelu yhden somaliäidin kanssa.
Opinnäytetyöprosessin alussa tehdyt työntekijähaastattelut sekä prosessin lopussa tehty yksilöhaastattelu osoittivat, että havainnollistavalle, somalinkieliselle esitteelle on tarvetta. Prosessin aikana mielenkiintoa valmista esitettä kohtaan osoitettiin myös toisesta kunnasta, joten esitteen tuottaminen oli kannattavaa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, päivähoito, monikulttuurisuus, somalia, uskontokasvatus, tuotekehitys, produkti