"Kuka meitä yököttää?" : Lasten kokemuksia vuorohoidosta
Meriläinen, Emma (2014)
Meriläinen, Emma
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316344
Tiivistelmä
Meriläinen, Emma. ”Kuka meitä yököttää?”. Lasten kokemuksia vuorohoidosta. Järvenpää, syksy 2014, 53 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Päiväkodissa tapahtuva vuorohoito on entistä tarpeellisempaa, koska yhteiskuntamme palvelut pyritään nykyisin takaamaan ympäri vuorokauden. Vuorohoidon järjestämiseen ei ole tarkkoja säädöksiä tai lakia, vaan vastuu sen järjestämisestä on kunnilla. Vuoropäiväkodissa työntekijät tekevät suuri osa kolmivuorotyötä ja lapset ovat hoidossa vaihtelevina aikoina. Näin ollen päiväkodissa paikalla oleva joukko on päivittäin erilainen.
Opinnäytetyö on tutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää vuoropäiväkodin lasten kokemuksia vuorohoidosta sekä ottaa selvää heidän kaverisuhteistaan ja lasten ja aikuisten välisistä suhteista. Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat ovat varhaiskasvatus, vuorohoito, lapsen osallisuus ja vuorovaikutussuhteet päivähoidossa.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä vuorohoitopäiväkodin kanssa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla seitsemää lasta, joilla on kokemusta ilta-, viikonloppu- ja yöhoidosta. Lasten haastattelut toteutettiin päiväkodin tiloissa kesällä 2014. Haastattelut litteroitiin ja aineisto analysoitiin teemoitellen.
Tutkimustulosten mukaan lapset tulivat päiväkotiin mielellään. Aikaisina aamuina lapset kokivat itsensä väsyneiksi ja silloin päiväkotiin meno oli ikävämpää. Mukavaa päiväkodissa oli heidän mielestään leikkiminen ja ulkoilu, sekä uiminen päiväkodin uima-altaassa.
Ilta- ja viikonloppuhoito koettiin positiivisina. Erityisen mukavaa lapset kertoivat olevan esimerkiksi silloin, kun hoidossa on myös iltaisin ja viikonloppuisin kavereita esimerkiksi omasta hoitoryhmästä. Yöhoito oli lapsista ikävintä ja päiväkodissa nukkuminen herätti paljon ajatuksia. Lapsilla on kavereita päiväkodissa, mutta kaverin lähdettyä kotiin he saattavat leikkiä yksin. Tutkimuksen mukaan lapset tuntevat päiväkodin aikuiset ja kiintyvät myös muihin, kuin oman hoitoryhmänsä aikuisiin.
Asiasanat: varhaiskasvatus, päivähoito, vuorohoito, osallisuus, vuorovaikutussuhteet
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Päiväkodissa tapahtuva vuorohoito on entistä tarpeellisempaa, koska yhteiskuntamme palvelut pyritään nykyisin takaamaan ympäri vuorokauden. Vuorohoidon järjestämiseen ei ole tarkkoja säädöksiä tai lakia, vaan vastuu sen järjestämisestä on kunnilla. Vuoropäiväkodissa työntekijät tekevät suuri osa kolmivuorotyötä ja lapset ovat hoidossa vaihtelevina aikoina. Näin ollen päiväkodissa paikalla oleva joukko on päivittäin erilainen.
Opinnäytetyö on tutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää vuoropäiväkodin lasten kokemuksia vuorohoidosta sekä ottaa selvää heidän kaverisuhteistaan ja lasten ja aikuisten välisistä suhteista. Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat ovat varhaiskasvatus, vuorohoito, lapsen osallisuus ja vuorovaikutussuhteet päivähoidossa.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä vuorohoitopäiväkodin kanssa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla seitsemää lasta, joilla on kokemusta ilta-, viikonloppu- ja yöhoidosta. Lasten haastattelut toteutettiin päiväkodin tiloissa kesällä 2014. Haastattelut litteroitiin ja aineisto analysoitiin teemoitellen.
Tutkimustulosten mukaan lapset tulivat päiväkotiin mielellään. Aikaisina aamuina lapset kokivat itsensä väsyneiksi ja silloin päiväkotiin meno oli ikävämpää. Mukavaa päiväkodissa oli heidän mielestään leikkiminen ja ulkoilu, sekä uiminen päiväkodin uima-altaassa.
Ilta- ja viikonloppuhoito koettiin positiivisina. Erityisen mukavaa lapset kertoivat olevan esimerkiksi silloin, kun hoidossa on myös iltaisin ja viikonloppuisin kavereita esimerkiksi omasta hoitoryhmästä. Yöhoito oli lapsista ikävintä ja päiväkodissa nukkuminen herätti paljon ajatuksia. Lapsilla on kavereita päiväkodissa, mutta kaverin lähdettyä kotiin he saattavat leikkiä yksin. Tutkimuksen mukaan lapset tuntevat päiväkodin aikuiset ja kiintyvät myös muihin, kuin oman hoitoryhmänsä aikuisiin.
Asiasanat: varhaiskasvatus, päivähoito, vuorohoito, osallisuus, vuorovaikutussuhteet