Navigoinnin ja visuaalisuuden merkitys verkkokaupassa käytettävyyden kannalta
Virolainen, Juho (2014)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Virolainen, Juho
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416513
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on selvittää, miten navigointi ja visuaalisuus vaikuttavat verkko-kauppasivuston käytettävyyteen. Työssä selvitetään, mitä verkkosivun navigointi ja visuaali-suus käytännössä tarkoittaa, ja tutkitaan erilaisia navigoinnin ja visuaalisuuden ratkaisuja. Tutkimustulokseksi pyritään löytämään käyttäjäystävällisin navigointi- ja visuaalisuusratkaisu.
Tämä opinnäytetyö on tutkimustyö, joka toteutetaan käyttötapaustestauksin. Testiryhmä tes-taa kolmea navigoinnin ja visuaalisuuden näkökulmasta toisistaan poikkeavaa verkkokaup-paa, ja vastaa näiden pohjalta esitettyihin kysymyksiin. Käyttötapausten tavoitteena on vasta-ta tutkimukselle asetettuihin tutkimuskysymyksiin: Mikä on navigoinnin merkitys verkkokau-passa ja mikä on visuaalisuuden merkitys verkkokaupassa. Näihin kysymyksiin pyritään löy-tämään vastaukset johtopäätökset–osiossa, jossa käyttötapauksista saadut tulokset analy-soidaan. Tutkimuskysymysten pohjalta pyritään löytämään navigoinnin ja visuaalisuuden parhaat ratkaisut käytettävyyden näkökulmasta.
Tämä opinnäytetyö on tutkimustyö, joka toteutetaan käyttötapaustestauksin. Testiryhmä tes-taa kolmea navigoinnin ja visuaalisuuden näkökulmasta toisistaan poikkeavaa verkkokaup-paa, ja vastaa näiden pohjalta esitettyihin kysymyksiin. Käyttötapausten tavoitteena on vasta-ta tutkimukselle asetettuihin tutkimuskysymyksiin: Mikä on navigoinnin merkitys verkkokau-passa ja mikä on visuaalisuuden merkitys verkkokaupassa. Näihin kysymyksiin pyritään löy-tämään vastaukset johtopäätökset–osiossa, jossa käyttötapauksista saadut tulokset analy-soidaan. Tutkimuskysymysten pohjalta pyritään löytämään navigoinnin ja visuaalisuuden parhaat ratkaisut käytettävyyden näkökulmasta.