Minustakin Nettimonsteri : Monikulttuurisuus- ja mediakasvatusta alakouluikäisille Espoon kaupunginkirjastossa
Nuuttila, Olga (2014)
Nuuttila, Olga
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416580
Tiivistelmä
Minustakin Nettimonsteri on Espoon kaupunginkirjaston mediakasvatushanke, joka pyrkii edistämään lasten tiedollista ja taidollista tasavertaisuutta tietoverkkojen käytössä. Lisäksi hankkeen tavoitteena on kansalaiskasvattaminen monikulttuurisuuden näkökulmasta.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena on kuvata Minustakin Nettimonsteri-hankkeen suunnittelu, toteutus ja toteutuksen arviointi. Työni koostuu kahdesta osasta: tietoperustasta sekä toiminnallisen osuuden toteutuksesta ja raportoinnista. Tietoperustassa käsittelen Nettimonsterin toimintaympäristöä, mediakasvatusta ja monikulttuurisuutta. Toiminnallisessa osuudessa suunnittelin ja toteutin hankkeen tavoitteiden mukaisesti neljä työpajaa, jotka toteutettiin viidessä Espoon kirjastossa kevään ja syksyn 2014 aikana eli yksittäisiä pajoja oli yhteensä 20. Työpajojen kuvaukset tehtiin sellaisiksi, että ne ovat toistettavissa myös muissa kirjastoissa.
Hankkeen aihe on ajankohtainen ja työelämälähtöinen. Sähköiseen mediaan liittyvä mediakasvatus on kirjastoissa kohtalaisen uutta. Kuitenkin ainakin Espoossa siitä on jo muodostunut tärkeä toimintamuoto kirjastoille. Ohjelmointi on tulossa osaksi peruskoulujen opetusohjelmaa, ja siksi Minustakin Nettimonsterin yhdeksi keskeiseksi aiheeksi valittiin ohjelmoinnin opettelu.
Pajojen toteutus onnistui suunnitelmien mukaan, lapset olivat etupäässä innostuneita toiminnasta ja pajojen runko oli toimiva. Työpajoissa lapset saivat opetusta monikulttuurisuudesta, internetistä, sosiaalisesta mediasta ja nettikiusaamisen ehkäisystä sekä oppivat ohjelmoinnin alkeet. Arviointini perusteella pajojen toteutuskonseptia kannattaisi kuitenkin kehittää ja niihin olisi hyvä koulumaisuuden vähentämiseksi ja viihtyisyyden lisäämiseksi sisällyttää pelinomaisia elementtejä.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena on kuvata Minustakin Nettimonsteri-hankkeen suunnittelu, toteutus ja toteutuksen arviointi. Työni koostuu kahdesta osasta: tietoperustasta sekä toiminnallisen osuuden toteutuksesta ja raportoinnista. Tietoperustassa käsittelen Nettimonsterin toimintaympäristöä, mediakasvatusta ja monikulttuurisuutta. Toiminnallisessa osuudessa suunnittelin ja toteutin hankkeen tavoitteiden mukaisesti neljä työpajaa, jotka toteutettiin viidessä Espoon kirjastossa kevään ja syksyn 2014 aikana eli yksittäisiä pajoja oli yhteensä 20. Työpajojen kuvaukset tehtiin sellaisiksi, että ne ovat toistettavissa myös muissa kirjastoissa.
Hankkeen aihe on ajankohtainen ja työelämälähtöinen. Sähköiseen mediaan liittyvä mediakasvatus on kirjastoissa kohtalaisen uutta. Kuitenkin ainakin Espoossa siitä on jo muodostunut tärkeä toimintamuoto kirjastoille. Ohjelmointi on tulossa osaksi peruskoulujen opetusohjelmaa, ja siksi Minustakin Nettimonsterin yhdeksi keskeiseksi aiheeksi valittiin ohjelmoinnin opettelu.
Pajojen toteutus onnistui suunnitelmien mukaan, lapset olivat etupäässä innostuneita toiminnasta ja pajojen runko oli toimiva. Työpajoissa lapset saivat opetusta monikulttuurisuudesta, internetistä, sosiaalisesta mediasta ja nettikiusaamisen ehkäisystä sekä oppivat ohjelmoinnin alkeet. Arviointini perusteella pajojen toteutuskonseptia kannattaisi kuitenkin kehittää ja niihin olisi hyvä koulumaisuuden vähentämiseksi ja viihtyisyyden lisäämiseksi sisällyttää pelinomaisia elementtejä.