Tunnekasvatusprojekti Kokkolan perhepäivähoidossa
Myllylahti, Marianne; Raudaskoski, Rebekka (2014)
Myllylahti, Marianne
Raudaskoski, Rebekka
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416552
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen projektiopinnäytetyö. Projektiopinnäytetyön tilaajana oli Kokkolan kaupungin varhaiskasvatustoimi. Projektiopinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa toiminnallinen osuus eli seitsemän tunnekasvatusinterventiota Isokylän perhepäivähoidossa, joiden tavoitteena oli vaikuttaa varhaiskasvatuksen laatuun tukemalla perhepäivähoitajia tunnekasvatuksessa.
Tunnekasvatusinterventioissa toteutettiin Isokylän perhepäivähoidon lapsille ikä- ja kehitystason mukaista tunnekasvatusta sekä suoritettiin lapsihavainnointia. Lapsihavainnoinnin pohjalta päivitettiin lasten yksilöllisiä varhaiskasvatussuunnitelmia tunnetaitojen osalta. Tähän kehitettiin tunnetaito-välilehti, jonka avulla lapsen tunne-elämän kehitystä voidaan seurata. Tunnekasvatusinterventioiden pohjalta koostettiin myös ohjauskansio perhepäivähoitajille hyödynnettäväksi tunnekasvatuksen suunnitteluun.
Tunnekasvatus on koettu perhepäivähoidossa toisinaan haastavana, joten tunnekasvatusprojektin tarjoamalle tuelle oltiin vastaanottavaisia ja perhepäivähoitajilta saadun kirjallisen ja suullisen palautteen perusteella se koettiin hyödyllisenä.
Tunnekasvatusinterventioissa toteutettiin Isokylän perhepäivähoidon lapsille ikä- ja kehitystason mukaista tunnekasvatusta sekä suoritettiin lapsihavainnointia. Lapsihavainnoinnin pohjalta päivitettiin lasten yksilöllisiä varhaiskasvatussuunnitelmia tunnetaitojen osalta. Tähän kehitettiin tunnetaito-välilehti, jonka avulla lapsen tunne-elämän kehitystä voidaan seurata. Tunnekasvatusinterventioiden pohjalta koostettiin myös ohjauskansio perhepäivähoitajille hyödynnettäväksi tunnekasvatuksen suunnitteluun.
Tunnekasvatus on koettu perhepäivähoidossa toisinaan haastavana, joten tunnekasvatusprojektin tarjoamalle tuelle oltiin vastaanottavaisia ja perhepäivähoitajilta saadun kirjallisen ja suullisen palautteen perusteella se koettiin hyödyllisenä.