Tukea maahanmuuttajaopiskelijalle Vaasan ammattiopistossa
Siren-Nuutinen, Tiina (2014)
Siren-Nuutinen, Tiina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316313
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on kartoittaa mitä tukitoimia maahanmuuttajaopiskelija saa Vaasan ammattiopistossa opiskeluhuollon henkilöstöltä. Tutkimukseni tulokset ovat osa Leonardo da Vinci TransVet, intergration of vulnerable groups, focused on transition fron school to vacation or world of work-hankkeen Suomen osuutta ja tämän hankkeen yksi tavoitteista on esitellä hyviä käytäntöjä Suomesta miten maahanmuuttajanuoria kotoutamme ja pyrimme osallistamaan suomalaiseen yhteiskuntaan. Tutkimuksessani pyrin saamaan esille niitä keinoja millä oppilaitos pystyy tukemaan maahanmuuttajataustaista nuorta opinnoissaan ja siten lisäämään opintojen läpäisyä ja vähentämään keskeyttämisiä opinnoissa. Opinnäytetyöni on Vaasan ammattiopiston tilaama.
Opinnäytetyöni on ajankohtainen, koska keväällä 2014 tapahtuneen yhteishaku uudistuksen myötä, oppilaitokset eivät voi enää testata hakijoiden kielitaitoa mikäli nuorella on Suomessa suoritettu peruskoulun päättötodistus. Tämä tarkoittaa, että oppilaitoksiin tulee opiskelemaan ammatilliseen koulutuksiin nuoria hyvinkin huonolla kielitaidolla. Oppilaitoksellamme täytyy olla valmiiksi mietittynä niitä keinoja millä tukea ja auttaa näitä nuoria ammatillisessa koulutuksessa jotta saavutamme sen tavoitteen mitä yhteiskunta oppilaitokselta vaatii. Ammattiopiston tavoitteena on tukea opiskelijan kasvua ja kehittämistä hyväksi ja tasapainoiseksi yhteiskunnan jäseneksi.
Työ on toteutettu teemahaastatteluina ja osallistuva havainnointina. Olen ollut mukana suomi toisena kielenä tunneilla sekä ammatillisilla tunneilla missä suomi toisena kielenä opettaja on ollut opiskelijan apuna. Tutkimustulokset osoittavat, että nuorille suurimpana haasteena opinnoissa on kielitaito ja erilainen koulukulttuuri. Nämä kaksi asiaa osoittivat että nuoret tarvitsevat paljon tukea toisen asteen koulutuksessa.Tässä tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää Vaasan ammattiopistossa ja myös muissa toisen asteen oppilaitoksissa.
Opinnäytetyöni on ajankohtainen, koska keväällä 2014 tapahtuneen yhteishaku uudistuksen myötä, oppilaitokset eivät voi enää testata hakijoiden kielitaitoa mikäli nuorella on Suomessa suoritettu peruskoulun päättötodistus. Tämä tarkoittaa, että oppilaitoksiin tulee opiskelemaan ammatilliseen koulutuksiin nuoria hyvinkin huonolla kielitaidolla. Oppilaitoksellamme täytyy olla valmiiksi mietittynä niitä keinoja millä tukea ja auttaa näitä nuoria ammatillisessa koulutuksessa jotta saavutamme sen tavoitteen mitä yhteiskunta oppilaitokselta vaatii. Ammattiopiston tavoitteena on tukea opiskelijan kasvua ja kehittämistä hyväksi ja tasapainoiseksi yhteiskunnan jäseneksi.
Työ on toteutettu teemahaastatteluina ja osallistuva havainnointina. Olen ollut mukana suomi toisena kielenä tunneilla sekä ammatillisilla tunneilla missä suomi toisena kielenä opettaja on ollut opiskelijan apuna. Tutkimustulokset osoittavat, että nuorille suurimpana haasteena opinnoissa on kielitaito ja erilainen koulukulttuuri. Nämä kaksi asiaa osoittivat että nuoret tarvitsevat paljon tukea toisen asteen koulutuksessa.Tässä tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää Vaasan ammattiopistossa ja myös muissa toisen asteen oppilaitoksissa.